ملخص الجهاز:
"دگر خوانی رئالیسم نگاهی به کتاب «دگر خوانی سینمای مستند»-محمد رضا اصلانی اردوان تراکمه کتاب «دگرخوانی سینمای مستند» قسمی تاریخ نگاری آلترناتیو است از تحولات فکری/فرهنگی/اجتماعی ایران مدرن که بستری شدند برای رشد سینما به طور کل و سینمای مستند به طور خاص، که هر دو از المانهای ماندگار اندیشه مدرن محسوب میشوند.
در مقالهی «رئالیسم هستیشناسانهی تصویر عکاسانه» (1945)، بازن شمایی کلی از تاریخ هنر ترسیم میکند، و سینما را به مثابهی تحقق کامل تمنای انسان برای بازنمایی رئالیستی مد نظر قرار میدهد.
برای کاول، این نه تنها دلیل اثبات رئالیسم هستیشناسانهی فیلم است، که حتی فراتر، آغاز سازش ما با جهان است.
البته این بدین معنا نیست که فیلمسازان کمونیست دسترسی ویژهای به حقیقت دارند؛ بلکه چون فیلمهای رئالیستی ایمانی راسخ به آنچه بازن «رئالیسم هستیشناسانه"ی تصویر مینامید، دارند، لذا میتوانند برای آنها مصداق بارز راززدایی باشند، همان چیزی که اغلب با اهداف فکری چپگرا نیز در پیوند است."