خلاصة:
هدف: در سالهای اخیر مسئله شهود و تصمیمگیری شهودی به عنوان عامل موثر مدیریت، توجه فزایندهای را در محافل علمی و پژوهشها در سطح دنیا به خود جلب کرده است. لذا هدف اصلی این مقاله، شناسایی مولفهها و طراحی مدل مفهومی شهود در تصمیمگیری راهبردی بر اساس رویکرد اسلامی بود. روش: در مرحله اصلی پژوهش که رویکردی قرآنی دارد، با استفاده از راهبرد کیفی نظریهپردازی دادهبنیاد و با استفاده از تفسیر المیزان، مضامین و مفاهیم و مقولههای مرتبط با شهود شناسایی شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحقیق، پیدایش 86 مفهوم بود که با استفاده از نظرات خبرگان حوزوی و دانشگاهی در قالب 18 مقوله فرعی و هفت مقوله اصلی دستهبندی شدند. در نهایت بر اساس قضایا و مفاهیم مستخرج، الگویی مفهومی برای شهود در تصمیمگیری راهبردی بر اساس آموزههای قرآنی پیشنهاد شده است. نتیجهگیری: استفاده از شهود در برخی از شرایط میتواند اثربخشتر باشد، به جای اینکه صرفا از عقلانیت و تحلیلهای کمّی استفاده شود. در مدل اسلامی این تحقیق، عوامل معنوی نقش پر رنگی در افزایش مهارتهای شهودی مدیران دارد. از نتایج این تحقیق، تبیین شهود اسلامی به صورت الهام، رویت قلب، قوه تشخیص و نور الهی است.
ملخص الجهاز:
لذا هدف اصلي اين مقاله ، شناسايي مؤلفه ها و طراحي مدل مفهومي شهود در تصميم گيري راهبردي بر اساس رويکرد اسلامي بود.
بنابر اين ، تقابل و تضاد شهود و استدلال اشتباه است و مديران در راهبرد تصميم گيري خود بايد هم شهود و هم تفکر منطقي را مد نظر قرار دهند.
با توجه به آنچه بيان شد، مقالۀ حاضر با اتکا به راهبرد نظريۀ دادهبنياد متني، در صدد است نوعي مدل شهود براي تصميم گيري راهبردي ارائه دهد که بر اساس منبع اصلي اسلامي يعني قرآن کريم باشد.
روش تحقيق در اين تحقيق سعي کردهايم با بررسي قرآن کريم ، به مدل تصميم گيري راهبردي بر مبناي شهود اسلامي دست يابيم .
د) نتايج و يافته ها در اين قسمت ، ضمن ارائۀ مدل اسلامي شهود در تصميم گيري راهبردي و تشريح ارکان آن، مهم ترين شواهد و مفاهيم مرتبط بر اساس پيامهاي تفسيري ارائه ميشود.
٢. تبيين شهود يکي از مقوله هاي فرعي استخراج شده در اين تحقيق ، «اقسام شهود» است که به صورت الهام، رؤيت قلب ، قوة تشخيص و نور الهي تشخيص داده شد.
بنابر اين ، تقابل و تضاد شهود و استدلال اشتباه است و مديران در راهبرد تصميم گيري خود بايد هم شهود و هم تفکر منطقي را مدّ نظر قرار دهند.
“The Influence of Religion-based Workplace Spirituality on Business Leaders’ Decision-Making: an Interfaith Study”.