خلاصة:
بسیاری از شرکتها در نتیجه کاهش سود و در مواجه با رقابت فزاینده جهانی به این نتیجه رسیدهاند که با طرح بهایابی بر مبنای هدف (قیمت گذاری بر مبنای قیمت بازار)بهعنوان یک ابزار راهبردی و کلیدی،دیگر قیمت گذاری محصولات بر مبنای بهای تمامشده مناسب نخواهد بود. شرکتها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولاتی تخصصی پیدا کنند که علاوه بر تامین سود موردنظر آنها،واجد کیفیت و کارکرد موردنظر مشتریان نیز باشد.بهایابی بر مبنای هدف از شیوههای کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات میباشد.این روش بهایابی در واقع روشی برای مدیریت راهبردی سودهای آتی شرکت است.طبق این روش برخلاف شیوه سنتی قیمت گذاری محصولات،بهای تمامشده محصول تعیینکننده قیمت فروش نیست و بهای تمامشده در فرآیند آمادهسازی محصول،صرفا بهعنوان یکی از دادههای ورودی تلقی میشود.در بهایابی برمبنای هدف،اساس کار طراحی محصول بهگونهای است که رضایت مشتری جلب شده و 2Lدر عین حال شرکت به بهای تمامشده هدف نیز دست یابد.
ملخص الجهاز:
"هدف از چنین تعدیلاتی،حصول اطمینان از این است که شرکت هنگام تعیین سود ناخالص هدف، کلیه اقلام بهای تمامشده و صرفهجوییها را به حساب میآورد بهگونهای که سودآوری مورد انتظار محصول در طی عمر آن کافی باشد.
بهایابی هدف در سطح محصول را میتوان به سه مرحله تقسیم کرد: 1)تعیین بهای تمامشده هدف در سطح محصول در بازارهای رقابتی مشتریان انتظار دارند هر نسل جدیدی از ادامه از صفحه 7 بهایابی بر مبنای هدف (به تصویر صفحه مراجعه شود) محصولات از نظر کیفیت و کارکرد بالاتر و یا کاهش قیمت بهبود یافته باشد.
هدف از این تعامل با عرضه کنندگان مواد اولیه آن است که آنها بتوانند قیمتهای فروش محصولات خود را به موقع برآورد کنند، و هرگاه ممکن باشد اطلاعاتی را در زمینه امکانات گوناگون طراحی فراهم آورد،که در نهایت شرکت را قادر سازد تا سطح مطلوبی از کارکرد و کیفیت را با بهای تمامشده کم ارائه کند.
شرکت برای اطمینان از برآورد شدن این الزام باید کاهش بهای تمامشده هدف را بهگونهای تعیین کند که فقط در صورتی دست یافتنی باشد که کل سازمان برای دستیابی به آن تلاش قابلملاحظهای از خود نشان دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2)فرآیند بهایابی هدف در سطح محصول شرکت پس از تعیین کاهش بهای تمامشده هدف میتواند فرآیند طراحی محصول را بهگونهای شروع کند که بتواند محصولات را با بهای تمامشده هدف تولید کند.
هر شرکت به وسیله پیشبینی قیمت فروش محصول پیشنهادی و کسر سود مورد انتظار از آن میتواند بهای تمامشده هدف را برای خود تعیین کند."