خلاصة:
در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر میزان مصرف تلویزیون داخلی و ماهوارهای بر اعتماد اجتماعی پرداخته شده است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق در شهر بندرعباس سکونت داشته اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر و شیوه ی نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. دادههای پژوهش نیز به کمک نرمافزار آماری spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده است.
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و اعتماد رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با اعتماد اجتماعی رابطه ی معکوسی دارد. میانگین اعتماد اجتماعی کل در زنان بیش از مردان است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست. در میان ابعاد متغیر اعتماد اجتماعی، رابطه ی سن با بعد اعتماد بین شخصی به صورت مثبت و معنادار است، اما در سایر ابعاد بین اعتماد و سن رابطه معناداری مشاهده نشده است. همچنین ابعاد اعتماد نهادی و اجتماعی کل با درآمد، رابطه ی منفی و معناداری دارد.
نتایج بررسی اثرات مستقیم و نامستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته، نشان می دهد بیشترین تاثیرگذاری آثار مستقیم و کلی متغیرهای مستقل بر وابسته به ترتیب مربوط به تماشای تلویزیون داخلی و سن است.
ملخص الجهاز:
- رســولی و پاک نیــت (١٣٩٠) در پژوهــش خــود بــا عنــوان «بررســی نقــش رســانه های جمعــی در شــکل گیری ســرمایه ی اجتماعــی در بیــن شــهروندان شــهر یــزد»، بــه ســنجش همبسـتگی بیـن متغیـر میـزان اسـتفاده از وسـایل ارتبـاط جمعـی بـا سـرمایه ی اجتماعـی و ابعـاد آن (اعتمـاد اجتماعـی ، مشـارکت اجتماعـی و هنجـار اجتماعـی ) پرداخته انـد.
نتایـج به دسـت آمـده نشـان می دهـد کـه رابطـه ی رسـانه های جمعـی بـا اعتمـاد اجتماعـی ، رابطـه ای چنـد وجهــی اســت و تماشــای تلویزیــون نقــش واســطی را در تولیــد ســرمایه ی اجتماعــی ایفــا می کنــد کــه ایــن امــر بــه اســتفاده از زمینــه ی موضوعــی (ژانــر) برنامه هایــی کــه اســتفاده می شـود، بسـتگی دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ٧ـ٢ـ یافته های استنباطی ٧ـ٢ـ١ـ رابطه ی میزان تماشای تلویزیون داخلی و ماهواره ای و اعتماد اجتماعی براســاس داده هــای جــدول شــماره ی ســه مشــاهده می شــود کــه بیــن میــزان تماشــای تلویزیـون داخلـی بـا میـزان اعتمـاد اجتماعـی رابطـه ی معنـاداری وجـود دارد و ایـن ارتبـاط مسـتقیم و مثبـت اسـت ؛ بدیـن معنـی کـه هـر چـه میـزان تماشـای تلویزیـون داخلـی بالاتـر مـی رود، میـزان اعتمـاد اجتماعـی نیـز افزایـش می یابـد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ٧ـ٢ـ٤ـ رابطه ی سن و درآمد با اعتماد اجتماعی و ابعاد آن داده هــای موجــود در جــدول هفــت نشــان می دهــد کــه در میــان ابعــاد متغیــر اعتمــاد اجتماعـی ، رابطـه ی سـن بـا بعـد بیـن شـخصی بـه صـورت مثبـت و معنـادار اسـت ؛ بدیـن معنـی کـه هرچـه سـن افـراد بیشـتر می شـود، بـر میـزان اعتمـاد بیـن شـخصی آنهـا نیـز افـزوده می گـردد.