خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بود که در زمان اجرای پژوهش 30000 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که پس از سنجش روایی آن بهصورت محتوایی- صوری و همچنین پایایی آن به روش آلفای کرونباخ در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل آماری اطلاعات گردآوری شده از روشهای آماری توصیفی برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادهها بهره گرفته شد. برای آزمون پرسشهای پژوهش نیز از روش آماری استنباطی (آزمون t مستقل، تحلیل واریانس «ANOVA»، آزمون لون و آزمون LSD) استفاده شد. نتایج به دست آمده، بیانگر این است که میزان رضایتمندی دانشجویان مؤنث از اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه بیشتر از میزان رضایتمندی دانشجویان مذکر است. همچنین بیشترین میزان رعایت اخلاق حرفهای توسط اعضای علمی، در مقطع تحصیلی دکتری و کمترین میزان در مقطع کارشناسی ذکر شد. از لحاظ رشته تحصیلی؛ بیشترین میزان رعایت اخلاق حرفهای در رشته الهیات و علوم انسانی و کمترین میزان در رشته علوم اقتصادی است.
ملخص الجهاز:
عوامــل محيطــي (اقتصــادي، سياســي، (1394) اجتماعي، فرهنگي، تکنولوژي، مذهب ) رديف عنوان پژوهش مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي منبع شخصـيت ممتـاز، حرمـت بـه کـلاس درس ، تعامـل مثبـت بـا ارزيابي اخلاق دانشجويان ، اهميت به رشد فکـري دانشـجويان ، نداشـتن رفتـار حرفه اي استادان دوگانه با دانشجويان ، استقبال نکردن از تعطيلات کلاس ، توجـه دانشگاه علوم بوذرجمهري و به مشکلات دانشجويان ، عدم حاشيه پردازي نکـردن در کـلاس ، 7 پزشکي شهيد همکاران بدگويي نکـردن از همکـار، رازداري، ناراحـت شـدن از غيبـت صدوقي يزد از (1392) دانشجويان ، حضور و غياب منظم ، رعايت عـدالت در ارزشـيابي ديدگاه دانشجويان اين دانشگاه دانشــجويان ، مهربــان بــودن در کــلاس ، ارتبــاط عــاطفي بــا دانشجويان ، تدريس از مقالات نوين رعايــت ادب و نزاکــت در برابــر دانشــجويان ، حفــظ اســرار بررسي ميزان رعايت دانشــجويان ، نداشــتن منــافع مــادي در قبــال دادن نمــره بــه مؤلفه هاي اخلاق دانشجويان ، جلب اعتماد و احتـرام دانشـجويان ، داشـتن روحيـه فرمهيني فراهاني ٨ حرفه اي آموزش در تحمل و بردباري و سعه صدر در برخورد با دانشـجويان ، توجـه و بهنام جام اعضاي هيئت علمي به آراستگي ظاهر و پوشش مناسب ، پرهيز از شوخي و طنزهـاي (1391) دانشگاه شاهد ناشايست استفاده نکردن از امکانـات دانشـگاهي بـراي کارهـاي شخصي بررسي نگرش به اصول اخلاقي، منشور اخلاقي، مسـئوليت پـذيري، بـه روز بـودن اخلاق حرفه اي در دانش علمي و کلينيکي، بازآموزيهاي مرتبط بـا حرفـه ، اخـلاق کرم پوريان و ٩ اعضاي هيئت علمي متعهدانه ، تصميم گيري بر اسـاس چهـارچوب اخلاقـي، رعايـت همکاران دانشکده دندانپزشکي بهداشت کاري، صادق بودن ، احتـرام بـه بيمـار، محرمانـه بـودن (1392) همدان در سال ١٣٩١ اطلاعات بيمار، کسب رضايت از بيمار، کمبود انگيزه و علاقه مندي دانشجويان به حرفه پرستاري، کمبود درک دانشجويان خودآگاهي، کمبود مدرسـين مسـلط بـه علـم اخـلاق ، نارسـايي پرستاري از موانع برنامــه درســي، اســتفاده از روش هــاي نامناســب در آمــوزش برهاني و 10 کسب اخلاق موضوع هاي اخلاقـي، مشـکلات ارزشـيابي و کمبـود ابزارهـاي همکاران حرفه اي: يک تحقيق عيني براي ارزشيابي تواناييهـاي دانشـجويان در زمينـه اخـلاق (1390) کيفي حرفه اي، ضعف ارتباطات بين فردي و محـدوديت هـاي محـيط باليني اخلاق کاربردي؛ ٣ حاجيپور و تجزيه وتحليل بنيادي اخلاق وظيفه مدار١، اخلاق عدالت محور٢، اخلاق خودخواهانـه ، ١١ هوش معنوي و اخلاق دگرخواهانه ٤ کريمي تکلو اخلاق حرفه اي (1394) مديران و کارکنان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.