خلاصة:
هـدف پـژوهش حـاضـر بـررسـی اثـربخشی روان نمایشگری بر افزایش عزت نفس و بخشودگی دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته بود. این پژوهش یک مطالعه با پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق متشکل از کلیه نوجوانان دختر سنین 14 تا 17 سال است که والدین شان طلاق گرفته و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران قرار دارند. تعداد 24 نفر از این نوجوانان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمون بخشودگی موگر و عزت نفس الیس پوپ به عنوان پیش آزمون برای هر دوگروه اجرا شد. برای گروه آزمایش، مداخله روان نمایشگری به مدت 10 جلسه حداکثر 2 ساعته، هفته ای دو مرتبه انجام شد و گروهکنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت ننمود. بعد از اتمام جلسات، و یک ماه پس از آن، هر دو آزمون مجددا برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد. نتایج نشان دادند که کاربرد روش روان نمایشگری باعث افزایش نمرات عزت نفس کلی و بخشودگی، و خرده مقیاسهای عزت نفس خانوادگی، اجتماعی، جسمانی و عمومی شده و تاثیریبر عزت نفس تحصیلی نداشت
ملخص الجهاز:
بررسي اثربخشي روان نمايشگري (سايکودراما) بر افزايش عزتنفس و بخشودگي دختران نوجوان داراي والدين طلاق گرفته The Effect of Psychodrama on Self-Esteem and Forgiveness of Female Adolescents with Divorced Parents زهرا گرجي Z.
عزتنفس از منظر اليس پوپ٢ داراي ٥ زمينه مي باشد: زمينه خانوادگي : که از عقيده کودک در مورد خودش به عنوان عضوي از خانواده سرچشمه مي گيرد؛ زمينه اجتماعي : که مشتمل بر عقايد کودک در مورد خودش به عنوان يک دوست براي ديگران است ؛ زمينه تحصيلي : که مبتني بر مقدار ارزشي است که کودک يا نوجوان به عنوان يک دانش آموز براي خود قائل است ؛ زمينه جسماني : عزتنفس کودک در اين زمينه بر اساس رضايت از وضعيت جسماني و ويژگي هاي ظاهرياش مبتني است و زمينه کلي عزتنفس : عزتنفس کلي کودکان بيشتر به ارزيابي کلي «خود يا خويشتن » است و بر اساس ارزيابي از خودش در همه زمينه ها قرار دارد (بيابانگرد، ١٣٧٣).
علاوه بر اين ، رواننمايشگري با توجه به فرصتي که از طريق ايفاي نقش و تخليه هيجاني در اختيار نوجوان قرار مي دهد، و با امکان رو در رو کردن نوجوان با احساسات منفي و خشم و انتقام خود نسبت به والدين و سايرين در صحنه اي از زندگي واقعي ، احتمالا مي تواند يک مداخله مؤثر جهت افزايش بخشودگي در نوجوانان باشد.
شيوه اجرا اين پژوهش به بررسي اثربخشي رواننمايشگري بر عزتنفس و بخشودگي نوجوانان داراي والدين طلاق گرفته مي پردازد.