خلاصة:
بررسی نقش احساس امنیت اجتماعی، دینداری و عزت نفس در گرایش به گردشگری سلامت از مهمترین اهداف این پژوهش است. دراین پژوهشکه به روش پیمایشی انجام شده 400 نفر از سرپرستان خانوار تبریزی ازمناطق دهگانه شهرداری تبریز با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. 31 درصد جامعه آماری این تحقیق را زنان و 69 درصد را مردان تشکیل دادهاند. نتایج نشان داد، بین متغیراحساس امنیت اجتماعی و گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.بین دینداری و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه معنیداری وجود دارد و بین متغیر عزت نفس و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه معنیداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
مطالعه میزان گرایش سرپرستان خانوار مناطق ده گانه شهرداری تبریز به گردشگری و رابطه آن با متغیرهای احساس امنیت اجتماعی، دین داری و عزت نفس 1 معصومه آفتابی 2 دکتر محمد عباس زاده تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٤/٩/٢١ تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٣٩٦/٩/١٧ چکیده بررسی نقش احساس امنیت اجتماعی، دین داری و عزت نفس در گرایش به گردشگری سلامت از مهم ترین اهداف این پژوهش است .
در این پژوهش سعی بر آن است تا با به کارگیری مولفه هایی به بررسی میزان گرایش به گردشگری با دو بعد، گردشگری سلامت و دومی گردشگری فرهنگی که به عنوان متغیرهای وابسته در این تحقیق هستند با عوامل مرتبط هم چون نقش رسانه های جمعی در جذب گردشگر و نیز سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، احساس امنیت اجتماعی ، دین داری و عزت نفس رابطه ای معناداری وجود دارد.
با توجه به عنوان تحقیق و محل انجام آن نتایج حاصل از این پژوهش علمی که با تکیه بر نقش رسانه های جمعی و تمایل گردشگران به گردشگری سلامت و گردشگری فرهنگی صورت میگیرد در قالب گزارش های تحلیلی و تفسیری در اختیار سازمان های ذی ربط قرار گیرد تا با بهره گیری از نتایج حاصل از این تحقیق در خصوص تاثیر رسانه های جمعی در گرایش به گردشگری و نیز نقش سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، احساس امنیت اجتماعی و بعد دین داری و عزت نفس در گرایش به گردشگری، از نتایج به دست آمده در صورت لزوم در برنامه ریزهای کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت استفاده شود.