خلاصة:
در دهه های اخیر کاهش شدید جمعیت روستایی کشور و از طرفی تداوم توسعهنیافتگی و در عینحال ناپایداری در ابعاد توسعة رایج، قابلمشاهده است. این در حالی است که نقش و اهمیتی که نواحی روستایی در اشتغال، تولید، صادرات و نهایتا توسعة ملی دارند، بر کسی پوشیده نیست و ارائه راهبردهای مناسب جهت تحقق توسعه پایدار روستایی اجتنابناپذیر است. از جملة این راهبردها، آموزش و ترویج است که مورد تاکید اندیشههای توسعه پایدار نیز می باشد. لذا پژوهش حاضر که توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر پیمایش است، به بررسی و تحلیل اثرات آموزش-های ترویجی بر توسعه پایدار روستایی از دیدگاه آموزش دید گان و کارشناسان فعال در این زمینه در استان چهارمحال وبختیاری پرداخته است. جامعه آماری شامل 50000 نفر شرکتکنندگان در دورههای آموزشی و تعداد 52 نفر کارشناسان مرتبط می باشد که با استفاده از فرمول کوکران -381 نفر از آموزش دید گان و 31 نفر از کارشناسان بهعنوان نمونه انتخاب گردید. اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شده است. نتایج نشان داد که از دیدگاه دو گروه بیشترین اثر مثبت آموزش های ترویج کشاورزی بر مجموع شاخص های بعد زیست محیطی و کمترین تاثیر آن برگویه های بعد اجتماعی توسعه پایدار روستایی بوده است. ازنظر آموزش دید گان کل گویه های زیست محیطی با میانگین38/ 3 و اقتصادی با 16/ 3 در وضعیت تاثیرپذیری بالا و گویه های اجتماعی با میانگین 14/ 3 در حد متوسط بودهاند. ازنظر کارشناسان نیز گویه های زیست محیطی با میانگین 58/ 3 تاثیرپذیری بالا، اقتصادی با 15/ 3 و اجتماعی با میانگین 05/ 3 در وضعیت متوسط قرار دارند.
ملخص الجهاز:
الف - تحلیل اثرات ترویج وآموزش کشاورزی بر ابعاد مختلف توسعه پایدار روستایی (از دیدگاه آموزش دیدگان) ١- بعد اجتماعی توسعه پایدار (معیارهای عدالت ، روابط اجتماعی، مسئولیت پذیری، مشارکت ، مهاجرت) نتایج به دست آمده (جدول ٢) نشان میدهد در بعد اجتماعی، زیر معیار عدالت گویه کاهش فاصله طبقاتی بین شهر و روستا با میانگین (٢/٩٣) وضعیت ضعیف ، گویه کاهش فقر روستایی با میانگین (٣/٠٧)، حالت متوسط و گویه تغییر و بهبود کیفیت زندگی با میانگین (٣/١٦) حالت تأثیرپذیری بالا را دارد.
٣- بعد اقتصادی توسعه پایدار روستایی (معیارهای اشتغال، درآمد، بهرهوری و تولید و سرمایه گذاری) با توجه به جدول ٤ نتایج نشان داده است که از زیر معیار اشتغال، مؤلفه افزایش اشتغال زنان با میانگین (٢/٩٩) و سطح معنیداری (٠/٩٣٨) در شرایط متوسط قرار دارد و سایر مؤلفه ها در وضعیت تأثیرپذیری بالا قرار دارند.
(5 جدول ٥- نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای ابعاد توسعه پایدار روستایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: یافته های تحقیق ب- تحلیل اثرات ترویج و آموزش کشاورزی بر ابعاد مختلف توسعه پایدار روستایی (از دیدگاه کارشناسان) ١- بعد اجتماعی توسعه پایدار روستایی (معیارهای عدالت ، روابط اجتماعی، مسئولیت پذیری، مشارکت ، مهاجرت) با توجه به نتایج جدول ٦، در زیرمعیار عدالت : مؤلفه تغییر و بهتر شدن کیفیت زندگی روستائیان با میانگین (٣/٣٨) و سطح معنیداری (٠/٠٥) در وضعیت تأثیرپذیری بالا قرار دارند.