خلاصة:
مقدمه: امروزه صادرات نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد و صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایع مستعد ایران در این زمینه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، اکتشافی و از لحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش دادههای حاصل از مصاحبه با 12 نفر از متخصصان و مدیران شرکتهای فعال در عرصه تجهیزات پزشکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید.
یافتهها: در نتیجه تحلیل دادهها تعداد 37 مفهوم از کل مصاحبهها استخراج شد و نهایتا در کدگذاری انتخابی در پنج مولفه ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی - قانونی و بازاریابی دستهبندی شد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، شرکتهای فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، برای توسعه صادرات بایستی شاخصهای معرفی شده در عوامل ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی قانونی، و بازاریابی را در برنامهریزیهای خود مورد توجه قرار دهند.
ملخص الجهاز:
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، شرکتهای فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، برای توسعه صادرات بایستی شاخصهای معرفی شده در عوامل ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی قانونی، و بازاریابی را در برنامهریزیهای خود مورد توجه قرار دهند.
نظر به اهمیت مقوله تجهیزات پزشکی و هزینه بالایی که این تجهیزات به خود اختصاص میدهند (بیش از یک سوم کل سرمایه مراکز مختلف آموزشی، درمانی، و بهداشتی) و رشد روزافزون صنعت تجهیزات پزشکی ایران و قابلیتهای تولیدی کشور و از آن جا که این تجهیزات نقش اساسی در روند تشخیص و درمان بیماران و به عبارتی سلامت جامعه دارند و نیز با توجه به ضرورت توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و لحاظ کردن این موضوع که همه ساله مبالغ کلانی ارز بابت واردات تجهیزات پزشکی از کشور خارج میشود و از طرف دیگر میزان ارزش افزوده زیادی که در صنعت تجهیزات پزشکی کشور مشاهده میشود و در نهایت با توجه به سیاستهای دولت مبنی بر حمایت از تولید داخل و تمایلی که به افزایش صادرات نشان داده است، بررسی حوزه صدور تجهیزات پزشکی به خارج از کشور، ضروری به نظر میرسد.
بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی با استفاده از تئوری دادهبنیاد میباشد.
لذا سوال اصلی این پژوهش به این صورت است: عوامل اصلی موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در ایران کدامند؟ روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی، اکتشافی و کیفی بود و مطالعه میدانی با استفاده از تئوری دادهبنیاد انجام شد.
بر این اساس در این پژوهش عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی با استفاده از رویکرد تئوری دادهبنیاد مورد مطالعه قرار گرفت.
این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی با استفاده از تئوری دادهبنیاد پرداخت.
National Conference on New Approaches in Business Management, Tabriz.
Identifying and Investigating Effective Factors on Electronic Marketing in the Development of Banana Export, Fourth National Conference on Information Technology.