خلاصة:
موضوع این مقاله معرفی و بررسی کتاب بررسی همه جانبه متون روسی تالیف دکتر حسین غلامی و آزاده مزینی از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. که برای تدریس درسهای خواندن و درک مفهوم متن و بیان شفاهی درمقطع کارشناسی رشته زبان روسی تـالیف شـدهاست. متنهای درسی کتاب حاضر داستان ها کوتاه برگرفته از کتاب Книга для чтения کاتایف Катаева М.Б. است. علاوه براین مولفـان بـرای درک بهتر متون بخشهایی را به آنها اضافه کردهاند. مطابق بررسیهایی که انجام دادیم نشان میدهد که کتاب ازنظر شکل، محتواو همچنین رعایت اصول نگارشی اشکالاتی دارد کـه باعث میشود دانشجویان در خوانش آن با مشکلاتی مواجه شوند. لذا برای دستیابی به نتیجه مطبوع و انتخاب کتاب به عنوان منبع درسی توسط اساتید و مدرسان زبان روسی باید بازنویسی و اصـلاحاتی لازم درکتاب اعمال شود تا بتواند در راستای اهداف تعیین شده مولفان استفاده شود. کتاب حاضر از منظر نقد صوری و محتوایی مورد بررسی قرار میگیرد.
The subject of this article is about introduction and review of the book «Comprehensive study of Russian texts» which is compilated by Dr. Hossein Gholami and Azadeh Mozayeni from the Institute for humanities and cultural studies publication(IHCS). This book is for teaching of «Reading comprehension» and «Verbalization» for master’s students in Russian language. The passages of this book are short stories from the book «Книга для чтения». In addition to the above, in order to better understand the texts, the authors have added parts to it. As per our study there are drawbacks in terms of form, content and writing principles which causes students have trouble reading it. So, in order to achieve pleasant results and choosing the book as a source of teaching by professors and Russian language teachers, rewrites and necessary informs should be applied in the book in order to be used as specified targets of the authors.The book is evaluating from the content and simulate criticism.
ملخص الجهاز:
با توجه به کمبود منابع درسی بـه زبـان روسـی در داخـل کشـور، تدوین چنین کتابی یکی از گامهای مهم در مرتفع کردن ایـن کمبـود بـرای دانشـجویان زبان روسی بوده است .
این کتاب به عنوان منبع درسـی بـرای تـدریس درس هـای ٢ واحـدی خوانـدن و درک مفهوم متن ١ و ٢ و درس های بیان شفاهی ١،٢ در مقطع کارشناسی زبان روسی تـدوین شده است .
یـک پیشـگفتار و ١٠ عنـوان درسـی برگرفتـه از کتـاب " Книгадлячтения"کاتایف به همراه واژه نامه روسی بـه فارسـی و فارسـی بـه روسـی بصورت جدولی برای دسترسی راحت دانشجویان و زبان آموزان در انتهای کتاب اسـت .
با توجه به تمرینات و سؤالات زیادی که در انتهای هر مبحث درسی آمـده اسـت عنوان مناسب برای کتاب انتخاب شده است .
یکی دیگر از امتیازات مهم این کتاب که برای دانشـجویان کارشناسـی تهیـه شده است ، وجود تکیه واژه (ударение) در تمامی متن ها و تمرینات کتـاب اسـت کـه یکی از ضروریات کتاب های آموزشی زبان روسی است و به خوبی رعایت شده اسـت .
بمنظور بومی سازی کتاب های درسی حوزه علوم انسانی پیشنهاد می گردد یک یـا دو متن باهدف آشنایی با اداب و رسوم و فرهنگ ایران زمین بـه زبـان روسـی هـم در کتاب گنجانده شود.
-در صفحه ٧، تمرین شماره ٦، سؤال ٢ одноклассники не учат چسبیدگی کلمه نفی به واژه قبل وجود دارد و این در حالی است که باید بر سر فعل بیاید.
. ) -گیومه ای که در صفحه ٤٠ انتخاب شده است در متن های روسی بکار نمی - رود بهتر است از این شکل در کل کتاب استفاده شود.