ملخص الجهاز:
قلم رنجة شمارة ۲۵، که بر آن، این نقد نوشته شده عنوانش چنین است: «خدا را کی آفریده است؟» [العیاذ بالله] خلاصة خیلی کوتاه آن مقاله ـ یعنی همین قلم رنجة ۲۵ ـ از این قرار است: از سده ها پیش این سؤال نابجا، که فقط از نظر دستور زبانی درست است، وگرنه از نظر محتوایی، یعنی از نظر فلسفی ـ الاهیاتی که استوار بر منطق باشد رخنه و مغالطه دارد، بین بعضی از مردم رواج داشته که می پرسیدند: جهان را کی آفریده است؟ مخاطب پاسخ می داده: خدا.
از استدلالات قدما تنها عناوینی را آورده اید که راسل خیالی نیز در رد آن عناوینی چون هیوم را طرح کرد و مسامحتاً می توان گفت از دو طرف ادعاها خط می خورد بر این اساس من نیز ورودی به آنها پیدا نمی کنم و می روم سراغ برداشتم از برهان هایی که شما خود صورت بندی کرده اید: ۵ ـ ۱.
شما در انتساب بی نهایت به جهان، مشکل دارید(3)، خب عین مشکلی که می فرمایید برای بی نهایت دانستن خدا هم پیش می آید و اگر بفرمائید او فراتر از زمان است، می شود به برخی صورت بندی های فیزیکی جدید اشاره داشت که زمان خود از مهابنگ آغازیده است.
□ نکتة دیگر در یکی از سه برهانی است که بنده خود تلفیق یا صورت بندی کرده ام که از این قرار است: ـ از هیچ [/ عدم] هیچ پدید می آید/ یا هیچ پدید نمی آید ـ اما جهان پدید آمده/ آفریده شده و هست ـ پس از هیچ پدید نیامده و مبدأ وجودی [اگرچه با سابقة عدمی] دارد.