خلاصة:
دو خطبه مونقه و بینقطه امام علی (ع) که از حروف پرکاربرد « الف» و « نقطه » درر آن استفاده نشده است، نشان از علوّ سخنوری و سخندانی حضرت دارد. محسّنات لفظی یکی از عوامل موثر زیباسازی کلام ایشان است. آرایه و صنعت بدیع به ویژه واج آرایی، از مهمترین ویژگیهای بلاغی این دو خطبه است که نشان
دهنده کلامی معجزه گونه میباشد که از منبعی الهی سرچشمه گرفته است. این پژوهش به صورت
کتابخانه ای صورت گرفته است و نتایج نیز به صورت توصیفی و تحلیلی بیان شده است. حضرت از این
صنعت بدیعی یعنی واجآرایی در جهت تاثیرگذاری بیشتر سخن بر مستمع استفاده کرده است. بخشی از
تکرار و هماهنگی واجها در کلام حضرت ناشی از صنایع ادبی سجع، جناس و اشتقاق است. وجود
هماهنگی و آرایشهای واجی در کلام حضرت، سخن ایشان را دلپذیرتر کرده و ذهن مخاطب را به سمت
شنیدن سخن و خطبه جذب کرده است.
ملخص الجهاز:
com چکيده دو خطبه مونقه و بينقطه امام علي (ع ) که از حروف پرکاربرد «الف » و «نقطه » در آن استفاده نشده است ، نشان از علو سخنوري و سخنداني حضرت دارد.
آرايه و صنعت بديع به ويژه واج آرايي، از مهمترين ويژگيهاي بلاغي اين دو خطبه است که نشان دهنده کلامي معجزه گونه ميباشد که از منبعي الهي سرچشمه گرفته است .
حضرت از اين صنعت بديعي يعني واج آرايي در جهت تأثيرگذاري بيشتر سخن بر مستمع استفاده کرده است .
بخشي از تکرار و هماهنگي واج ها در کلام حضرت ناشي از صنايع ادبي سجع ، جناس و اشتقاق است .
وجود هماهنگي و آرايش هاي واجي در کلام حضرت ، سخن ايشان را دلپذيرتر کرده و ذهن مخاطب را به سمت شنيدن سخن و خطبه جذب کرده است .
اين گفتار، به بررسي هارموني و موسيقي واج ها در دو خطبه «مونقه » و «بينقطه » امام علي (ع ) پرداخته ، تا سخنوري حضرت نيز آشکار شود؛ به عبارت ديگر هدف نشان دادن زيبايي و جمال صنعت بديع يعني آراستگي و تکرار حروف در دو خطبه «مونقه » و «بينقطه » است .
٤- آرايش واجي در خطبه «مونقه » وجود تناسب واجي در کلام ايشان ، سخن حضرت را دلپذير و مخاطب را به شنيدن سخن جذب کرده است .
اين در حالي است که در کلام حضرت تکرار هجاها، صامت ها و مصوت ها بر تأثير و زيبايي سخن افزوده است .
در اين دو خطبه هم صامت ها و هم مصوت ها سبب آرايش واج ها شده است .