خلاصة:
بررسی بازگشت سرمایه همیشه از پیچیده ترین و مبهم ترین و در عین حال ضروری ترین گامهای بخشهای مختلف اقتصادی و بخصوص اقتصاد آموزش است. براین اساس و با توجه به ویژگی های خاص دوره های آموزش از دور در مورد کیفیت و بازگشت سرمایه در این دوره ها سوالات جدی مطرح است لذا هدف این پژوهش بررسی نرخ بازگشت دورههای آموزش از دور دانشگاه پیام نور با استفاده از مدل استاندارد مینسر و الگوی بسط یافته آن، با در نظر گرفتن متغیرهای کنترلی شامل جنسیت و نوع تاهل می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده است که با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام گرفته است. همچنین ضرایب مدل با حداقل مربعات معمولی و در چارچوب روش داده های تابلویی برآورد گردیده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دورههای آموزش از دور برگزار شده در دانشگاه پیام نور از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1394 می باشد که از میان آنها 125 دوره با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. اطلاعات مورد استفاده در این پژوهش براساس اطلاعات ثبت نامی دانشجویان دانشگاه پیام نور جمع آوری شده است. نتایج بدست آمده بیانگر آن بود که سطح مقاطع تحصیلی بر روی دریافتی آتی افراد اثر بیشتری نسبت به دیگر متغیرها دارد. از سوی دیگر نتایج پژوهش حاکی از آن است که نرخ بازگشت آموزش در زنان بیشتر از مردان است و همچنین نرخ بازگشت آموزش متاهلین نسب به افرادمجرد بیشتر است. بنابراین می توان گفت به طور کلی علی رغم شک و گمانه های مطرح شده در مورد بازگشت سرمایه و کیفیت دوره های آموزش از دور، در دانشگاه پیام نور نرخ بازگشت سرمایه مثبت بوده است که به نوعی می توان کیفیت این دوره ها را تایید کند.
ملخص الجهاز:
نهایتا با توجه به این که شرایط مختلف تابع دریافتی مینسر را متأثر می سازد به منظور ارزیابی بازده اقتصادی سرمایه گذاری در منابع انسانی به توسعه ی الگوی ١ با توجه به متغیر های در دسترس پرداخته شده است و هر کدام از متغیرها به شکل متغیر مجازی در کنار متغیرهای مدل سنتی مینستر آورده شده است (رجوع شود به تصویر صفحه) حداقل مربعات خطی مدل استاندارد مینسر به تفکیک جنسیت با استفاده از اطلاعات مربوط به مراکز آموزش از دور دانشگاه پیام نور و از طریق لگاریتم تابع درآمد و درآمدی و حداقل مربعات خطی، جدول شماره ١ برآورد نرخ بازده سرمایه گذاری دوره های آموزشی را نشان می دهد.
حداقل مربعات خطی مدل مینسر برای متغیر تاهل با استفاده از اطلاعات مربوط به مرکز آموزش از دور دانشگاه پیام نور و از طریق لگاریتم تابع درآمد و حداقل مربعات خطی ، در جدول ٢ برآورد نرخ بازده سرمایه گذاری دوره های آموزشی را براساس جنسیت نشان داده شده است .
همچنین براساس نتایج جدول شماره ٢ افزایش یک سال در دوره های آموزشی از دور با ٤/٧٦ درصد افزایش در عایدی سالانه برای افراد مجرد همراه خواهد بود و به عبارتی نشان از آن است که یک فرد مجرد با تحصیلات لیسانس حدود ١٧ درصد درآمدش از فردی مجرد با تحصیلات دیپلم برخورد دار است که این نیز به نوعی می تواند حاکی از بازده بودن تحصیلات در این دوره ها باشد.
Effectiveness of a Sonography distance- learning event for continuing medical education credit.