خلاصة:
هدف این پژوهش نشان دادن چگونگی ارائه مفهومی از سازمان یادگیرنده , تثبیت و ایجاد مدل آموزشی ،ملزومات و مشخصه های این مدل می باشد. لذا به تدوین مدلی مناسب جهت سنجش فرایند آموزش متناسب با ویژگی های سازمان یادگیرنده که از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار باشد،پرداخته شده است. در ابتدا طی مطالعات میدانی ومصاحبه با خبرگان صنعت و بررسی ادبیات موضوع، رویکردها و اقدامات مختلفی که سازمان ها می توانند آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده را متحقق سازند شناسایی و بر اساس آن پرسشنامه سازمان یادگیرنده در قالب 94 سوال تدوین شد.در مرحله بعد روایی محتوای پرسشنامه از منظر شاخص های شفافیت ، مناسبت وجامعیت توسط خبرگان ارزیابی شده و با اعمال نظرها و اصلاحات صورت گرفته، پرسشنامه نهایی با 72 سوال و در قالب 12 شاخص محوری،این مدل را مورد سنجش قرار داد. جامعه آماری متشکل از سه شرکت سیمانی با ظرفیت تولید اسمی بالای ده هزار تنی و بالغ بر 1719 نفر می باشد و پرسشنامه در میان نمونه ای متشکل از 326 نفر از تکنسین ها ، کارشناسان و مدیران مورد آزمون قرار گرفت . یافته های پژوهش نشان می دهد که شرکتهای سیمانی از لحاظ سازمان یادگیرنده در سطح متوسط می باشند و موانعی پیش روی انها می باشد.بر این اساس برای تبدیل شرکتهای تحت مطالعه به سازمان یادگیرنده توجه مدیران به این عوامل گرایش کارکنان به توسعه سازمان را فراهم می سازد هدف این تحقیق شناسایی عوامل فردی و سازمانی سازمان یادگیرنده در ارتباط با اثربخشی آموزشی می باشد. لذا دغدغه محقق چگونگی راه های تسهیل تحقق سازمان یادگیرنده سیمانی است.
ملخص الجهاز:
با توجه به هدف تحقیق که ساخت مدلی برای آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده و مبتنی بر عوامل فردی و سازمانی است و همچنین رویکردها و مولفه های استخراج شده از ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان ، مدل مفهومی پژوهش ، به صورت شکل (٢) ارایه می گردد.
جامعه آماری و نمونه : هدف از ارائه مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده ،استفاده از روش ها و رویکردهایی جهت نشر دانش و آگاهی و مدیریت یادگیری است که به دلیل ایجاد تغییرات فناورانه ، جامعه های سازمانی می بایست همواره خود را تجهیز و آماده کنند.
اگرچه برخی عوامل فردی مانند انگیزش و خودکارامدی هنوز موثر هستند اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که در سازمان یادگیرنده نقش مهمی ایفا می کنند این عوامل به خصوصبه طور گسترده ای بر روی قسمت دوم تصمیم گیری ها تاثیر می گذارند که آیا اثربخشی دوره های آموزشی تضمین شده است و یا خیر.
فرهنگ سازمانی یکی از عوامل مهم است که بستر سازمان یادگیرنده را فراهم می کند و شامل شبکه ها،ارزش ها و دستاوردهایی می شود که از طریق این شبکه ها بدست می آید و بستری برای توسعه سرمایه های فکری سازمان می گردد و تولید دانش و خلق ارزش از طراحی آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده 139 طریق ایجاد نوآوری یا یادگیری های دوحلقه ای به صورت جمعی و مشارکتی ایجاد می گردد.
Investigation of Islamic Azad University as a learning organization aculty members,view point,New approach in Educational Administration,Vol5,pp:,71-94(in Persian).