خلاصة:
هدف این پژوهش، استخراج الگوی برندسازی رسانة ورزشی بود. این پژوهش بهصورت کمی و با استفاده از روش دادهکاوی انجام شده است و بهلحاظ هدف، کاربردی بود. پرسشنامة پژوهش براساس مطالعات پیشین استخراج شد و شامل ابعاد محتوا، مخاطب، بستر رسانه و محیط بود. پرسشنامة پژوهشگرساخته، پس از محاسبة روایی و پایایی دراختیار مخاطبانی که بیش از ۱۰ بار درطول یک ماه به سایت ورزش سه مراجعه کردند، قرار گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل 800 هزار نفر مخاطب روزانه بود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نظاممند با فاصلة 100 نفر، پرسشنامه دراختیار حجم نمونه (هشت هزار نفر) قرار گرفت. حدود 50 درصد از آنها؛ یعنی 4056 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. پاسخ مخاطبان با استفاده از الگوریتم کیمینز پردازش شد و الگوی برندسازی استخراج شد. نتایج حاکی از آن است که برای افزایش عمر مخاطبان لازم است مولفههای حرفهای رسانه شامل مرجعیت، جانبدارینکردن، صحت خبر و سرعت انتشار خبر، بهعنوان «کیفیت درکشدة برند» موردتوجه قرار گیرند. همچنین، رفتار وفادارانة مخاطبان ناشی از مولفههای جمعیتشناختی است. خوشهبندی مخاطبان وفادار با مرکزیت سن نشان میدهد که بزرگترین خوشه با حجم 44 درصد، مردان با تحصیلات کارشناسی در طیف سنی 26 تا 35 ساله هستند. نتایج زنده و جداول لیگ، در ورزش سه «هویت برند» هستند. پیشنهاد میشود این رسانه توجه بیشتری به ایجاد «هویت برند» در حوزة زنان و مخاطبان زیر 15 سال کند.
ملخص الجهاز:
) اطلاعات کمی پژوهش نشان می¬دهد که از دید مخاطبان مؤلفههای حرفه¬ای در رسانه، مهمترین مؤلفه در ایجاد برند ورزش سه شامل صحت خبر، دقت خبر، سرعت انتشار خبر، درجنشدن تکذیبیه و شیوة ارائة محتوا درقالب محصولاتی نظیر نتایج زنده، تحلیل¬های خبری، یادداشت¬های خبری و غیره است.
جدول 3 - آمار توصیفی مؤلفههای موردبررسی در پژوهش بیشترین پاسخ مؤلفه خیلی زیاد اخبار ورزشی، صحت اخبار، علاقهمندی مخاطب، تلگرام، نتایج زنده، نمودارهای جام حذفی و شخصیسازی محتوا زیاد جانبدارینکردن ، روزآمد بودن، چیدمان اخبار، سرعت انتشار خبر، اخبار تحلیلی، سفارشیسازی محتوا ، اخبار همراه با عکس، تأثیرگذاری بر مخاطب، اولین نشردهندة خبر، تیترهای خبری، اوقاتفراغت، ویدئو، جداول نتایج لیگها، یادداشتهای خبری، روزنامهها، زیبایی سایت، انعکاس نظرهای مخاطبان، مشارکت مخاطبان، پیشرو بودن در مقایسه با رسانههای دیگر، قوانین و مقررات و تحلیلهای خبری متوسط اخبار زرد، جامعیت اخبار، پیگیر اخبار غیرورزشی، بخشهای غیرخبری، بخشهای غیرخبری، مقرونبهصرفه بودن، اینستاگرام، تگ، چالش (کلکل)، کمیت تبلیغات، کیفیت تبلیغات، گزارشگر ویدئوها و مسئولیت اجتماعی کم سرویس لنز ( تصاویر بازیکنان و تیم ها) خیلی کم خبرنگاران حرفهای، تکذیبیه، بازی آنلاین، خرابی زیرساخت فنی، رقبا و نوع مالکیت (ازنظر خصوصی یا غیرخصوصی) همچنین، نتایج نشان می¬دهد که ۹۸ درصد از مخاطبان ورزش سه مردان هستند.
استناد به مقاله Branding Based on Audience in Sport Online Media (Studied case, Varzesh3) M.
Student in Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran 2.
Professor of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran* 3.
Associate Professor of Communications Science, Science and Research Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran Received: 2017/08/28 Accepted: 2018/02/24 Abstract This paper wants to extract online media branding.
Keywords: Audience, Branding, Online Media, K-Means Algorithm, Varzesh3