خلاصة:
امروزه اهمیت نیروی انسانی به عنوان کارکنان دانشی و مستعد بر کسی پوشیده نیست. این موضوع
به ویژه در سازمان های خدماتی، مثل بانک ها، اهمیت مضاعفی یافته است. جذب و نگهداشت این منابع
مهم امری حیاتی برای سازمان محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص های جذب و
نگهداشت نیروی انسانی مستعد در بانک ها است. برای بررسی این موضوع از روش پژوهش کیفی
استفاده شد و نتایج مصاحبه با 6 خبره دانشگاهی و 9 مدیر بانکی حاکی از آن بود که معیارهای جذب و
نگهداشت افراد مستعد در بانک شامل 16 شاخص است که 7 شاخص آن مربوط به جذب و 9 شاخص
مربوط به نگهداشت است. برخی شاخص های جذب کارکنان مستعد در بانک عبارت اند از: ایده محور و
ساختارشکن بودن؛ جذب استعدادیاب و عدالتمحور؛ مطابقت معیارها و مکانهای جذب با اهداف
استراتژیک. برخی از شاخص های نگهداشت کارکنان مستعد در بانک عبارت اند از: توسعه و پرورش
استعدادها؛ جانشین پروری تجربی؛ ایجاد فرصت های برابر رشد؛ وابستگی مالی. نتایج نشان داد که
تفاوت هایی میان شاخص های به دست آمده از مصاحبه های مدیران بانکی و خبرگان دانشگاهی وجود دارد
که نشان دهنده فرهنگ متفاوت بانک ها و شاخص های خاص آنها است.
ملخص الجهاز:
در پژوهش دومو و فریمپونگ (٢٠١٧)، در بانک های غنا، نتایج حاکی از آن بود که برآورده کردن انتظارات پاداش و جبران خدمات کارکنان ، سروکارداشتن با مسائل تعادل کار- زندگی، ایجاد تصویر خوب از سازمان ، خلق محیط کاری موردعلاقه و افزایش عدالت و انصاف در مدیریت کارکنان ، تشویق مدیران و سرپرستان برای ایجاد روابط خوب با زیردستان ، اطمینان از تناسب ارزش ها و اعتقادات سازمان با ارزش ها و اعتقادات کارکنان و درنهایت اطمینان از ارتقای سمت از جمله عواملی است که باعث ماندن کارکنان در بانک میشود ( Dwomoh & .
٣. روش شناسی با توجه به اینکه مطالعه حاضر در صدد است تا به اکتشاف شاخص های جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد در بانک ها با توجه به فرهنگ سازمان بپردازد و با توجه به اینکه تاکنون پژوهش مشابهی صورت نگرفته و مبانی نظری موجود در این زمینه کلی است ، پژوهشگر از روش کیفی برای استخراج شاخص ها بهره گرفت .
آنچه از شاخص های به دست آمده از این دو گروه استنباط میشود این است که خبرگان دانشگاهی بر اساس تخصص منابع انسانی خود، شاخص های کلی و علمی برای جذب و نگهداشت کارکنان مستعد در بانک ها قائل هستند؛ ولی مدیران بانکی بر حسب تجربه ای کاری خود و آنچه در طی سال ها کار و تجربه در بانک به آن رسیده اند، شاخص های متفاوت و خاص بانک با معیار فرهنگ سازمانی ارائه داده اند.