خلاصة:
سرمایهگذاری موتور محرک رشد اقتصادی جوامع است. در این راستا عوامل مختلفی بر فرایند انتخاب نوع سرمایهگذاری افراد تاثیرگذار است؛ یکی از این عوامل رسانهها هستند. در دنیای امروز، رسانهها، به عنوان یک منبع اطلاعاتی مناسب و نافذ در همه امور یک جامعه دخالت دارند، در همین راستا نقش مهمی در آگاهی و اطلاعرسانی اعضای آن جامعه و در ارتباط با روشهای سرمایهگذاری ایفا میکنند. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین مصرف رسانه و سرمایهگذاری در داراییهای مالی است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر، صاحبان مشاغل آزاد سطح شهر مشهد بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای، 107 نفر از آنها برای نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساختة مصرف رسانه و سرمایهگذاری بود. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها حاکی از آن است که بین مصرف رسانههای چاپی و سرمایهگذاری در اوراق مشارکت، بین مصرف رسانههای پخش و سرمایهگذاری در سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سهام شرکتها، و بین مصرف رسانههای دیجیتال و سپردهگذاری در بانک و سرمایهگذاری در سهام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. اما همین نتایج نشان میدهد بین مصرف رسانههای چاپی و سپردهگذاری بانکی و سرمایهگذاری در سهام، و بین مصرف رسانه دیجیتال و سرمایهگذاری در اوراق مشارکت رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج مطالعه حاکی از تاثیر مهم رسانهها، بهخصوص رسانههای پخش در توسعة اقتصادی کشور است.
ملخص الجهاز:
در مطالعة حاضر سعی شده تا نقش مصرف رسانه افراد در انتخاب داراییهای مالی آنان مورد بررسی قرار گیرد که نتایج حاصل از آن، دولتها را در دستیابی به اهداف اقتصادی و اجتماعی خود یاری خواهد کرد.
5. بین مصرف رسانههای دیداری ـ شنیداری و سرمایهگذاری در اوراق مشارکت ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
6. بین مصرف رسانههای دیجیتال و سرمایهگذاری در اوراق مشارکت ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
8. بین مصرف رسانههای دیداری ـ شنیداری و سرمایهگذاری در اوراق بهادار ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
9. بین مصرف رسانههای دیجیتال و سرمایهگذاری در اوراق بهادار ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
همچنین متغیر وابسته در این پژوهش سرمایهگذاری در داراییهای مالی است، که سپردههای بانکی، اوراق مشارکت و اوراق بهادار به عنوان ابعاد آن در نظر گرفته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسی رابطه چندگانه مصرف رسانه با هریک از ابعاد سرمایهگذاری در داراییهای مالی، از تحلیل رگرسیون استفاده شده، که در جدول 3 و 4 نتایج آن ارائه شده است.
مصرف رسانه پخش با بعد سپردهگذاری بانکی در سطح 05/0>P معنادار و با سایر ابعاد (اوراق مشارکت و اوراق بهادار) در سطح 01/0>p معنادار است و رابطه بین ابعاد رسانههای دیداری ـ شنیداری و سرمایهگذاری در داراییهای مالی مثبت است.
همچنین نتایج تحقیق نشان داد، هدف رسانههای چاپی و دیداری ـ شنیداری ، رابطهای مثبت و معنادار با گرایش افراد به سرمایهگذاری در اوراق مشارکت دارند؛ اما بین مصرف رسانه دیجیتال و سرمایهگذاری در اوراق مشارکت رابطه معناداری مشاهده نشد.