خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش مشتری و نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمان با در نظر
گرفتن نقش میانجی مهارت سازمانی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی
پیمایشی است. جامعه آماری در مطالعه حاضر شامل کلیه کارکنان صنایع دفاع شهر تهران می باشد. با
استفاده از روش نمونهگیری کنترل شده ابزارهای پژوهش در بین ١٢٣ نفر از کارکنان صنایع دفاع به اجرا در
آمده است. تعداد نمونه آماری این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران بدست آمد و ابزار مورد استفاده برای
گردآوری اطلعات پرسشنامه بود، و برای تجزیه و تحلیل این اطلعات از آمار توصیفی آلفای کرونباخ،
کولموگروف اسمیرنوف و مدلسازی معادلت ساختاری استفاده شده است. در نهایت برای تجزیه و تحلیل
آزمون ها از نرم افزارهای SPSS23 و PLS2 استفاده شده است. یافته های بدست آمده حاکی از آن است که
مدیریت دانش مشتری ، نوآوری سازمانی و مهارت سازمانی بر اثربخشی سازمان تاثیر مثبت و معنیدار دارد.
نتایج مربوط به شاخصهای برازش مدل با سطح اطمینان ٩٩% نیز حاکی از آن است که مدل آزمون شده
پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری کلی نشان دهنده نقش مثبت مدیریت دانش مشتری و
نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی مهارت سازمانی در صنایع دفاع میباشد.
ملخص الجهاز:
ir چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش مشتری و نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی مهارت سازمانی میباشد.
یافته های بدست آمده حاکی از آن است که مدیریت دانش مشتری ، نوآوری سازمانی و مهارت سازمانی بر اثربخشی سازمان تاثیر مثبت و معنیدار دارد.
نتیجهگیری کلی نشان دهنده نقش مثبت مدیریت دانش مشتری و نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی مهارت سازمانی در صنایع دفاع میباشد.
1 Keller 2 Chournazidis 3 effectiveness of the organization 4 Slavik 5 organization skills پژوهشهایی هم در خصوص این متغیرها صورت گرفته که از این میان می توان به مطالعه کریمخانی )١٣١٢( که تاثیر آموزش سازمانی با رویکرد مدیریت دانش ساختاریافته و آموزش مهارت بر اثربخشی سازمانی را نشان داده است اشاره کرد.
در سطح سازمان صنایع دفاع، ابعاد مختلف مدیریت دانش مشتری، کم تر مورد بررسی و استفاده قرار گرفته است و به کارگیری این نظام به منظور افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و اطمینان از ارائه مطلوب خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، می تواند به شکل مناسب و اثربخش به کار گرفته شود.
بر اساس آنچه که گفته شد، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است که نقش مدیریت دانش مشتری و نوآوری سازمانی بر اثر بخشی سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی مهارت سازمانی چگونه است؟ در این راستا فرضیه های زیر صورت بندی شد: ١.