خلاصة:
طرحریزی و آمادهسازی کارگاه نقاشی از مهمترین بخشهای آموزش است. رعایت برخی ویژگیها، مربیان را در رسیدن به این هدف یاری میدهد. وجود یک برنامه منسجم یا داشتن خط فکری مشخص در پیشبرد فعالیتهای آموزشی، تاثیرگذاری آموزش را افزایش میدهد. مربی خلاق بیشترین تاثیر را در روند آموزش دارد و کودکان از حضور در کارگاه او لذت میبرند. در مقاله حاضر ویژگیهای یک کارگاه نقاشی خلاق برای کودکان 6 ساله (پیشدبستانی) با استناد به دیدگاه صاحبنظران و تجارب شخصی نگارنده در روند آموزش نقاشی به کودکان بررسی میشود. نگارنده در این مقاله درصدد پاسخگویی به این سوال است که ویژگیهای یک کارگاه نقاشی خلاق چیست. در نهایت، مجموعهای از ویژگیها برشمرده میشوند که میتوانند در برنامهریزیهای یک کارگاه نقاشی خلاق در مراکز پیش از دبستان راهگشا باشند.
ملخص الجهاز:
ویژگی های یک کارگاه نقاشی خلاق مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمینه خوبی ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ فایلهای مرتبط طرحریزی و آمادهسازی کارگاه نقاشی از مهمترین بخشهای آموزش است.
کودک و نقاشی به خاطر داشته باشیم که هدف کودکان 6 تا 12 ساله در ایجاد اثر هنری با کودکان کوچکتر متفاوت است.
کودک در این سنین، زمان بیشتری برای اجرای اثر هنری صرف میکند، مواد مورد نیازش را درخواست میکند و پس از پایان کار، دقیقتر آن را مورد بررسی قرار میدهد.
ویژگیهای کارگاه نقاشی خلاق باتوجه به آنچه گذشت و اهمیت نقاشی و خلاقیت، میتوان نتیجه گرفت که فعالیتهای هنری یکی از جدیترین مباحث آموزشی در مراکز پیش از دبستان هستند؛ زیرا بر روند رشد فکری کودک تأثیرات شگرفی دارند.
مداخله مستقیم در آثار کودکان، از جمله «اصلاح کردن» یا «کمک کردن» تفکر خلاق کودک را تضعیف میکند؛ (اسرایکر و وارنر، 25:1384) بنابراین، در فرایند آفرینشهای هنری و ذوقی کودکان دخالت نکنیم.
آثار هنری کودکان را در معرض دید قرار دهیم، از آنها برای تزیین کارگاه نقاشی استفاده کنیم، آثارشان را برای مجلات کودکان ارسال کنیم، آرشیوی از آثار کودکان تهیه کنیم یا از آنها عکس بگیریم و آلبومی از این آثار داشته باشیم و بسیاری کارهای دیگر که میتواند فعالیتهای ذوقی کودکان را ارزشمند جلوه دهد.
برای آثار کودکان، آرشیوی در نظر بگیریم که تاریخدار باشد؛ در این صورت، روند رشد فعالیتهای هنری هر کودک قابل شناسایی میشود.
در این روش، کودک به حضور در فضایی مشخص برای انجام دادن فعالیتهای هنری عادت میکند و از جدیت موضوع هنر در مرکز آموزشی اطمینان مییابد.