خلاصة:
یکی از عوامل زیبایی در شعر به ویژه قالب های کلاسیک استفاده بجا از موسیقی کناری و
بیرونی است. مهم ترین جلوه های این نوع موسیقی به کارگیری وزن و قافیه و ردیف است.
واصفی از جمله شاعرانی است که در این زمینه تحسین بر انگیز کار کرده است. او در ساختار
بیشتر اشعار خود بار معنایی و موسیقیایی را به دوش قافیه و ردیف گذاشته است. واصفی گاه
واژگانی چون لاله، نرگس، بنفشه، سرخ، غنچه و... را در ردیف های اشعار خود به کار گرفته که
مطمئنا این کار دقت بسیاری را می طلبد. ردیف های فعلی بیش از دیگر انواع ردیف در اشعار او
دیده می شود. اصلی ترین دلیل این امر تبعیت از شیوه شاعران قبل از خود و شاعران سبک
هندی و هم چنین ایجاد مفاهیم و مضامین نو است. در مورد موسیقی بیرونی نیز واصفی از
اوزان معدودی استفاده کرده است. او تنها از هشت وزن در اشعار خود استفاده کرده است که
بیشترین بسامد بحر رمل )فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن( است. در این مقاله که به روش
توصیفی و تحلیلی انجام شده موسیقی کناری و بیرونی در اشعار واصفی تحلیل شده است.
one of the beauty factors the poetry , especially in classical forms, is proper use of side and exterior music. The most important effects of this music are the use of weight and rhyme and rhythm. Vasefi is one poet who has worked admirable. In his poems , he uses vocabulary and did not have this experience so much be . Vasefi ,in the structure of most of his poem , put the semantic .He has used words like Laleh , narges Red Banafsheh,.Ghoncheh in his poetry line which require a great deal of elegance . Vasefi has used more verb rhythm than other types of rhythm. The main reason for this , are following the style of poets before him and Hindi style poets and also create new concepts and themes in using these types of rhythm in his poetry. About the exterior music , Vasefi has used only a few and limited weight . Among them , there are more frequent cases .which a descriptive and analytical method is used ,side music (rhyme ,rhythm),exterior (weights )is investigated in Vasefi s poem has been analyzed.