خلاصة:
وعدوستی یا دیگر خواهی از نیروهای توسعه اخلاقی و بقا و رفاه انسان است که در دهههای اخیر محل توجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان قرارگرفته است. این پژوهش باهدف بررسی پیشایندهای قابلیت یادگیری سازمانی همانند نوعدوستی و تعارض در رابطه انجامشده است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی، تشکیل داد که از میان آنها 167 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. گردآوری دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه نوعدوستی ارگان (1988) و پرسشنامه تعارض در رابطه کوکس (1998) و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007) انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامههای یادشده، به ترتیب با استفاده از روایی صوری، روایی سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. بهعلاوه، برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با بهرهگیری از نرمافزارهای Amos و Spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد نوعدوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت معنادار دارد و نوعدوستی بر تعارض در رابطه تاثیر منفی معنادار دارد. بهعلاوه تعارض در رابطه نیز بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر منفی معنادار دارد. همچنین تعارض در رابطه، رابطه میان نوعدوستی و قابلیت یادگیری سازمانی را میانجیگری میکند.
ملخص الجهاز:
درنتیجه ، پیش بینی می شود که با ترویج تعاملات و روابط با دیگران ، جو نوع دوستی در سازمان ممکن است گفتگو ارتباطات میان افراد را تقویت کند و همچنین قابلیت تعامل با محیط خارجی که برای یادگیری سازمانی ضروری است را باز کند (گیونت و همکاران ، ٢٠١٥).
برعکس ، فقدان تعارض در رابطه میان افراد میتواند رفتارهای خاصی را که موجب تسهیل قابلیت یادگیری سازمانی شود را ترویج کند این رفتارها شامل رفتارهایی همانند ریسک پذیری، تصمیم گیری مشارکتی، تجربه گری، تعامل با محیط و گفتگو میشود (چیوا و همکاران ، ٢٠٠٧).
بر این اساس ، نگارندگان پیش بینی میکنند که تعارض در رابطه ممکن است با مؤلفه های قابلیت یادگیری سازمانی شامل تجربه گری، ریسک پذیری، گفتگو، تعامل با محیط بیرونی و تصمیم گیری مشارکتی که توسط چیوا (٢٠٠٧) ارائه شده است ، رابطه منفی داشته باشد، به دلیل اینکه ، اولا، افرادی که نسبت به یکدیگر بیتفاوت و ناراحت هستند، تمایل به مشارکت در انواع بحث هایی که برای ترکیب دیدگاه های متفاوت ضروری است ، ندارند (آماسون و همکاران ٢، ١٩٩٥).
همان طور که در جدول ٣ مشاهده میشود، نتایج این آزمون نشان داد در سطح معناداری ٥ درصد، توزیع داده های مربوط به متغیر قابلیت یادگیری سازمانی و متغیر نوع دوستی و متغیر تعارض در رابطه نرمال است .
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر نوع دوستی و تعارض در رابطه بر قابلیت یادگیری سازمان بر اساس داده های به دست آمده از کارکنان پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی بوده است .
The effects of altruism and relationship conflict on organizational learning.