خلاصة:
تحریم یکجانبه در وهله نخست، ناقض اصول و هنجارهای حقوق بین الملل به نظر نمی رسد. حقوق بین الملل مدرن که همچنان در قیاس با حقوق ملی، از حیث ساختار بدوی و نوپاست، به تابعان خود این مجوز را اعطاء کرده تا به مدد ساز و کارهایی همچون تحریم، به قیام علیه نقض تعهد یا ارتکاب تخلف برخیزند و بدین سان در مواردی توانسته خلا ناشی از نقص ساختار را مرتفع نماید. با این حال، چنین مجوزی قید اطلاق نداشته و هرچند می تواند در اشکال چندجانبه یا یکجانبه، اعمال شود، خود مقید به رعایت اسلوب و چارچوب هایی حقوقی است. نقض حقوق بشر یا قواعد بنیادین حقوق بین الملل از جمله خطوط قرمزی است که اعمال تحریم با عبور از این شاکله ها، اعتبار حقوقی تحریم را زیر سوال برده و چه بسا آثار توسل به تحریم را مصداقی از ارتکاب تخلف یا تحقق جنایت بین المللی مبدل می سازد. در این مقاله درصددیم تا ضمن تاملی در آثار و تبعات تحریم یکجانبه علیه ایران، به واکاوی این امر بپردازیم که آیا نتایج و آثار تحریم های یکجانبه می تواند جنایتی بین المللی تلقی شود؟ با توجه به اقسام جنایت بین المللی در این نوشتار به امکان و امتناع تحقق جنایت علیه بشریت از رهگذر ارتکاب تحریم های یکجانبه خواهیم پرداخت.
ملخص الجهاز:
٤. رک: نوزدهمين اجلاس کميسيون حقوق بشر در سال ٢٠١٢ به آدرس ذيل : A/HRC/19/33, Thematic study of the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights on the impact of unilateral coercive measures on the enjoyment of human rights, including recommendations on actions aimed at ending such measures(last visited at 2/3/2016).
Bix, Natural Law Theory, A Companion to Philosophy of Law and Legal Theory, edited by Dennis Paterson, (Blak well pub, 2000), 224.
» رک: “General Assembly,” UNITED NATIONS, accessed February 4, 2016, http://www.
در زمينه مباني حقوق طبيعي حق تعيين سرنوشت رک: Fernando Teson, A Philosophy of International Law (Westview Press, 1998).
UNITED STATES OF AMERICA) (MERITS),” INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE, accessed February 18, 2016, http://www.
نک : “Human rights and unilateral coercive measures,” United Nations Human Rights Office of the Highg Commissioner, accessed February 4, 2016, http://www.
Elias Davidson, “Legal Boundaries to UN Sanctions,” The International Journal of Human Rights 7 (2003): 10.
دادگاه هاي کيفري بين المللي براي رواندا و يوگسلاوي سابق کـه مطـابق قطعنامـه هـاي صادره توسط شوراي امنيت سازمان ملل متحد و به ترتيب تشکيل شـدند، نيـز در اساسـنامه خود به جرم انگاري جنايت عليه بشريت پرداختنـد٣٣.
توسل به چنـين حربـه اي در مـراودات بين المللي البته منحصر به ايالات متحده نيست ، با اين حال ، آمريکـا در مـوارد عديـده اي بـه تحريم يکجانبه دولت ها مبادرت ورزيده که در اين ميان به اختصار به تحريم هاي اتخاذشـده عليه ايران و در وهله بعدي به امکان و امتناع طرح جنايت عليه بشريت در نتيجه تبعـات آن خواهيم پرداخت .
R. 2375 (111th): Iran Revolutionary Guard Corps Designation Implementation Act,” govtrack, accessed February 13, 2016, http://www.