خلاصة:
در چند سال گذشته، احتمال وقوع ریسکها و رویدادها در زنجیره تامین افزایش یافته است. در نتیجه، زنجیرهها بیش از پیش نسبت به اختلالها آسیبپذیر بوده و ریسک تداوم زنجیره تامین افزایش یافته است. توانایی مدیریت کردن ریسکها و اختلالها جنبه مهمی است که رهبران موفق کسبوکارها را از دیگران متمایز میسازد. در پژوهش حاضر به مفهومسازی تداوم زنجیره تامین پرداخته شده و یک سیستم استنتاج عصبی-فازی انطباقی جهت ارزیابی تداوم زنجیره تامین طراحی شده است. بهاینمنظور، نخست با بازخوانی گسترده ادبیات پژوهش به شناسایی قابلیتها و استراتژیهایی که مدیریت تداوم زنجیره تامین را امکانپذیر میسازند پرداخته شده است. در گام بعد، از رویکرد سیستم استنتاج عصبی-فازی جهت ارزیابی تداوم زنجیره تامین شرکت ایرانخودرو استفاده شده است. نتایج نشان میدهد زنجیره تامین شرکت مورد پژوهش بر اساس مدل پیشنهاد شده در وضعیت متوسط قرار دارد.
ملخص الجهاز:
طراحی سیستم استنتاج عصبی -فازی تداوم زنجیره تأمین (مورد مطالعه شرکت ایران خودرو) مهران ابراهیمی * عادل آذر** حسین صفری ***٤٥ محمدرضا صادقی مقدم دریافت : ٩٦/٠٢/١٧ پذیرش : ٩٦/٠٩/٢١ سیستم استنتاج عصبی -فازی انطباقی / مدیریت تداوم زنجیره تأمین / اندازه گیری چکیده در چند سال گذشته ، احتمال وقوع ریسک ها و رویدادها در زنجیره تأمین افزایش یافته است .
به این منظور، نخست با بازخوانی گسترده ادبیات پژوهش به شناسایی قابلیت ها و استراتژی هایی که مدیریت تداوم زنجیره تأمین را امکان پذیر می سازند پرداخته شده است .
در گام بعد، از رویکرد سیستم استنتاج عصبی -فازی جهت ارزیابی تداوم زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو استفاده شده است .
به این منظور در گام نخست با با بازخوانی سیستماتیک ادبیات پژوهش به شناسایی مجموعه قابلیت ها و استراتژی هایی که تداوم زنجیره تأمین را امکان پذیر می سازند پرداخته شده است .
در نهایت ، با بهره گیری از سیستم استنتاج عصبی -فازی به ارزیابی تداوم زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو بر اساس چارچوب پیشنهاد شده پرداخته شده است .
در پژوهش بون و همکاران (٢٠١٣) به آزمون این فرضیه پرداخته شده است که یک رویکرد یکپارچه به مدیریت موجودی می تواند به افزایش سطح تداوم زنجیره تأمین منجر شود.
Business Continuity بازخوانی جامع ادبیات پژوهش نشان می دهد چند مفهوم مهم مانند ریسک ، اختلال ١، آسیب پذیری ٢، استواری ٣، ارتجاع ٤ و امنیت ٥ در زمینه تداوم زنجیره تأمین وجود دارد.
همان گونه که در جدول (٤) مشاهده می شود، اندازه این سازه در زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو ٠/٥٤٣ برآورد شده است که وضعیت کاملا متوسط را نشان می دهد.