خلاصة:
در سال های اخیر، سوء مصرف مواد در سراسر دنیا افزایش چشمگیری
داشته است و هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه جهانی
تحمیل کرده است. اعتیاد به طور جدی یکی از مشکلات سلامت روانی
است که سالانه باعث مرگ بسیاری از افراد می شود. این مطالعه در پی آن
است که برخی از عوامل مهم در سوء مصرف مواد در نوجوانان را که در
پژوهش ها به آن اشاره شده است، مرور نماید و از میان عوامل گسترده
خطرزا در زمینه سوء مصرف مواد، عوامل خانوادگی، اجتماعی و فردی را
مورد توجه قرار داده است. در حقیقت، نوجوانی مرحله ای بحرانی است که
به دلیل تحولات جسمانی و شناختی و هویت یابی می تواند فرد را به
سمت رفتارهای پرخطر سوق دهد. شناسایی عوامل خطر و تهدید کننده
ابتلا به سوء مصرف مواد در نوجوانان و گسترش آگاهی در این زمینه می
تواند به متخصصان و درمانگران در طراحی مدل های ابتکاری و سودمند
پیشگیرانه و درمانی به منظور کاهش تمایل مصرف مواد در نوجوانان یاری
رساند.
This study aimed to examine the effectiveness of Neurofeedback training method on students with dyslexia and dysgraphia disorders. This study was conducted with quasi-experimental design with pretest and posttest control group. The population of the study was primary school-aged students in Bojnord city who received diagnostic of dyslexia and dysgraphia. Thirty participants were chosen by purposive sampling method. Then, they were randomly assigned to an experimental and control group, and the experimental group received Neurofeedback training. The participants were assessed by the dyslexia test (NAMA) and the dictation test. Data were analyzed by analysis of covariance method. Results showed that Neurofeedback treatment in dyslexic students led to significant gains in reading skills and also an enhancement of writing skills in dysgraphic students. To sum up, this study confirmed the effectiveness of Neurofeedback training method to improve disordered students’ skills.
ملخص الجهاز:
مطالعه ديگري نشـان داد که 1 - Laurson et al 2 - Hanewinkel et al 3 - Sargent, Wills, Stoolmiller, Gibson, & Gibbons 4 - Gruber and Pope 5 - Hall 6 - Austin, Chen, and Grube 7 - Dalton et al 8 - Primack, Kraemer, Fine,& Dalton 9 - Kilgus & Pumariega 10 - Herman-Stahl, Krebs, Kroutil, & Heller 11 - Goldberg 12 - Kloep, et al 13 - Charach, Yeung, Climans, & Lillie 14 - Wagner 15 - Symmers et al نوجوانان بيش فعال حدود ١٩% تا ٤٦% ســيگار مصــرف ميکنند، در مقابل ، نوجوانان عادي حدود ١٠% تا ٢٤% ســيگار مصــرف ميکنند (فيوملر، کالينز و مکسلرنون ١، ٢٠٠٧).
اختلال شوک پس از حادثه (PTSD) نيز با افزايش احتمال مصرف مواد ارتباط دارد، به ويژه با مصرف 1 - Fuemmeler, Kollins, & McClernon 2 - Lambert 3 - Lee, Humphreys, Flory, Liu, & Glass 4 - Taylor 5 - Libby, Orton, Stover, & Riggs 6 - Wu, Hoven, Okezie, Fuller, & Cohen 7 - Rao et al 8 - Kapur & Mann 9 - Brady & Sinha 10 - Kandel et al 11 - Brook , Cohen, & Brook 12 - Sung, Erkanli , Angold , & Costello 13 - Johnson et al 14 - agoraphobia 15 - Kedzior & Laebert ماري جوانا و مواد سخت مانند LSD، کوکائين ، هروئين و مواد استنشاقي (کيلپاتريک و همکاران ، ٢٠٠٠).