خلاصة:
آموزش زبان خارجی و دوم یک فرایند چندبعدی است که هریک از ابعاد آن، نقشی کلیدی در اجرای صحیح این فرایند دارد؛ و توجه بیش از حد یا عدمتوجه به هریک از این ابعاد، مسلما کیفیت یک برنامه آموزشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از حدود صد سال پیش تا به امروز که شیوههای آموزشی به صورت مدون و مکتوب درآمدهاند؛ متخصصان این حوزه، هیچگاه نتوانستهاند، روشی ارائه دهند که بهترین باشد. فصل مشترک تمام این روشها، توجه به مواردی مانند: شیوه تدریس مهارتها، روش کلاسداری، نحوه ارائه مطالب و ذکر نکاتی از این دست میباشد. اما در مورد سبکهای یادگیری زبانآموزان و توجه به این مطلب که هر زبانآموز، دادهها را چطور دریافت میکند، چگونه دستهبندی و پردازش مینماید و از چه راهی این اطلاعات را به خاطر میآورد، کارهای اندکی انجام شده است. در این پژوهش تعداد 50 زبانآموز عربزبان در سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته شرکت داشتند که در مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد تحصیل میکردند؛ پرسشنامهای براساس سوالات آزمونMBTI و تعریف سبکهای یادگیری طراحی شد در اختیار فراگیران قرار گرفت. و براساس جوابهای به دست آمده، ویژگیهای سبک یادگیری ایشان تحلیل گردید؛ و در نهایت مشخص گردید که هریک از آنها با کدام سبک، مطالب درسی را دریافت، طبقهبندی و به یاد میآورند. مسلما میتوان این پرسشنامه را براساس ویژگیهای زبانآموزان دیگر با زبان مادری غیرعربی نیز طراحی کرد.
ملخص الجهاز:
طراحی پرسشنامه تشخیص سبک های یادگیری برای یادگیرندگان زبان خارجی و زبان دوم براساس آزمون MBTI عباس ناجی حسین دوست ،١ عزت طباطبایی ،٢ بهاره هادی زاده ٣ چکیده آموزش زبان خارجی و دوم یک فرایند چندبعدی است که هریک از ابعاد آن ، نقشی کلیدی در اجرای صحیح این فرایند دارد؛ و توجه بیش از حد یا عدم توجه به هریک از این ابعاد، مسلما کیفیت یک برنامه آموزشی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
اما در مورد سبک های یادگیری زبان آموزان و توجه به این مطلب که هر زبان آموز، داده ها را چطور دریافت میکند، چگونه دسته بندی و پردازش مینماید و از چه راهی این اطلاعات را به خاطر میآورد، کارهای اندکی انجام شده است .
لذا به خاطر اهمیت موضوع تصمیم گرفته شد، تحقیقی پیرامون طراحی پرسشنامه ای برای شناخت سبک های یادگیری فردی در زبان آموزان انجام شود؛ تا با کمک نتایج به دست آمده از آن ، روند اجرای فرایند آموزش زبان دوم - خارجی دقیق تر و بهتر انجام گردد.
٢- ضرورت و اهمیت پژوهش آنچه که تابحال در طراحی یک فرایند آموزشی موفق کمتر به آن پرداخته شده ، توجه به شناخت ویژگی های شخصیتی و روانی زبان آموزان در نحوه دریافت اطلاعات ، پردازش و به یادآوری آنها است .
ویژگی افرادی که از مدل شهودی برای دریافت اطلاعات استفاده می کنند: ١) با مسائل انتزاعی راحت تر کار می کنند؛ ٢) از خلاقیت و تخیل بهتر بهره می برند؛ ٣) درس های تئوری و حفظیات را بیشتر دوست دارند؛ ٤) کلی گرا هستند و از جزئیات زیاد خوششان نمی آید.