خلاصة:
همگرایی رسانه ای، شرایط جدیدی را برای تعامل خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی درجهت حل مساله کاهش مخاطبان به وجود آورده است.هدف این پژوهش شناخت مولفه های همگرایی رسانه ای درخبرگزاری ها است. در این پژوهش که با روش ترکیبی ،تحلیل محتوای کمی و روش دلفی در اردیبهشت 1396 انجام شد، تحلیل محتوای خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی )ایرنا( و خبرگزاری فرانس پرس مشخص کرد که در ایرنا ابتدا مطالب درسایت اصلی منتشر میشود و بیشتر به تلگرام توجه شده و تنها در ماههای اخیر به دلیل فیلترینگ حوزه کاری خود را به شبکههای دیگر داخلی منتقل کرده است. در حالی که فرانس پرس، پیش از انتشار مطالب تولیدی درسایت اصلی خود ابتدا آنها را در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر مینماید. همچنین، این دو خبرگزاری در نحوه تولید محتوای مطالب مانند منبع خبر، سبک مطالب، جهت گیری، موضوع وگرایش رویدادگرایی و فرآیندمداری نیز درمولفه های برای همگرایی رسانه ای با یکدیگر اختلاف دارند. نتیجه تحقیق بر اساس نظرات نخبگان و کارشناسان بیانگر آن ست که تعامل و همگرایی رسانه ای بین خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی در پنج مولفه: نوآوری، شبکههای اجتماعی، همپوشانی رسانه ای، ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی تبیین شده است.این تحقیق نشان داد نخبگان و کارشناسان بر اولویت دادن به شبکههای اجتماعی، همپوشانی رسانه ای بین خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی توافق دارند و ضرورت توجه به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خاص برای شبکههای اجتماعی را تایید میکنند.
Media convergence has created new conditions for the interaction of news agencies and social networks to address the problem of reducing audience. The purpose of this research is to identify the components of media convergence in the news agencies. In this research, which was done by the Mixed method, quantitative content analysis and Delphi method in May 2017, the analysis of the content of the output of the Islamic Republic News Agency (IRNA) and the agency france presse indicated that in IRNA, first, the main content is published, And has only moved to other internal networks in the recent months due to filtering its business area. While Frans Press publishes them on the Twitter social network before publishing its original content, the two news agencies How to produce content such as news source, story style, orientation, subject matter Event- oriented and process-oriented issues also differ in the contexts for media convergence. The results of the research, based on the opinions of the elite and experts, indicate that the media interaction and convergence between news agencies and social networks in five components: innovation, social networks, media overlapping,m News values for social networks and news writing for social networks. The research showed that elites and experts agree on prioritizing social networks, media overlap between news agencies and social networks, and the need to pay attention to news values in social networks And authorize specific editions for social networks.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش که با روش ترکیبی تحلیل محتوای کمی و مصاحبه عمقی با روش دلفی انجام شد، تحلیل محتوای خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی )ایرنا( و خبرگزاری فرانس پرس مشخص کرد که در ایرنا ابتدا مطالب درسایت اصلی منتشر میشود و بیشتر به تلگرام توجه شده و تنها در ماههای اخیر به دلیل فیلترینگ حوزه کاری خود را به شبکههای دیگر داخلی منتقل کرده است.
در این پژوهش با تحلیل محتوی دو خبرگزاری فرانسه و ایرنا و مصاحبههای عمقی با نخبگان این جنبه مطالعه شده است که : خبرگزاریها چگونه میتوانند برای حل کاهش مخاطبان ،ازطریق همگرانی رسانهای اقدام کنند؟ خبرگزاری ها با مشارکت در وضعیت جدید ارتباط جهانی به چه جایگاهی خواهند رسید؟ چه مزیتی عاید خبرگزاریها و نیز مخاطبان و مشترکان خواهد شد، آیا مشترکان در این میان حذف خواهند شد؟ و آیا رسانههای اجتماعی امروزه قابلیت حفظ نقش به عنوان متصدی تهیه اخبار را دارند؟ چارچوب نظری:همگرایی رسانه ای مک کوایل2 (2006) با اشاره به چهار بعد نظریه ارتباطات جمعی شامل «قدرت و نابرابری»، «یکپارچگی اجتماعی و هویت»، «تغییر اجتماعی و توسعه» و «زمان و مکان» مینویسد: «این مضامین با وضعیت و ویژگیهای رسانههای جدید خیلی مناسب و جفت و جور نیست.
Suppress absolute Values Less than 0/50 پس از بررسی وزن عاملهای تعیین شده در جدول شماره 1 مشاهده میشود که میتوان برای عامل 1 تا 5 عناوین زیر را انتخاب کرد و آنها را نامگذاری نمود: 1- شبکههای اجتماعی (اولویت دارند در پخش خبر مانند فرانس پرس عمل شود) 2- نگارش خبر (رعایت خلاصه نویسی) 3- محتوای خبر (ارزشهای خبری مهم اند) 4- همپوشانی رسانهای (انتشار در شبکهها و همپوشانی در سایت خبرگزاری) 5- نوآوری(بستههای جدید برای ارائه خبر) طرح این مطالعه یک تحلیل اکتشافی برای مکان یابی عاملهای ناشناخته در پیش بینی خبرگان حوزه خبر در ایران بود.