خلاصة:
به دلیل مشکلات و آسیبهای مجازات حبس کوتاه مدت اعم از آسیب به فرد مجرم،آسیب به خانواده ی فرد مجرم و جامعه، در قانون مجازات اسلامی ایران پنج نوع مجازات جایگزین که شامل :جزای نقدی و خدمات عام المنفعه رایگان،جزای روزانه و دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی در نظر گرفته شده است.این مقاله قصد دارد گونه جدیدی از مجازات جایگزین تحت عنوان آموزشی محور که خود به چهار گونه ی یادگیری علمی،یادگیری مهارتی،آموزش دهی علمی و آموزش دهی مهارتی می باشد را بعنوان نوع جدیدی از جایگزین های حبس ارایه نماید تا بتوان با اعمال این نوع جایگزین حبس از توانایی های یادگیری و آموزش دهی مختلف مهارتی و علمی مجرمین استفاده نمود تا شاهد افزایش آگاهی و مهارت آنها در زمینه های مختلف بعنوان عاملی در پیشگیری از تکرار جرم باشیم و با جلوگیری از محکومیت آنها به زندان مانع نتایج زیانبار حبس های کوتاه مدت بر روی آنها،خانواده آنها و جامعه باشیم.
ملخص الجهاز:
همینطور افزایش آمار زندانیان میتواند دشواریهای فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی متعددی برای یک جامعه فراهم آورد که از جمله آن افزایش ناامنی روانی باشد ( قجاوند، ۱۳۸۹ ، ۲۶) بخش دوم بررسی آسیب ها و مشکلات حبس های کوتاه مدت افزون بر معایب گفته شده برای مجازات حبس از علل دیگر پیش بینی مجازات های جایگزین حبس مخالفت جرم شناسان با حبسهای کوتاه مدت به این علت است که زندانی می تواند نقش بازدارندگی و بازپروری خود را ایفا نماید که مدت زمان لازم برای اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی و دیگر اقدامات به منظور آماده سازی مجرم برای وارد شدن دوباره به جامعه به عنوان یک فرد سازگار با اجتماع و فردی که از گذشته خود نادم است در اختیار کارشناسان و مددکاران زندان باشد در حالی که در حبسهای کوتاه مدت فرصت زمانی لازم برای اجرای تدبیر فوق وجود ندارد قهرمانی، ۱۳۸۰ (۲۵).
بند سوم بررسی ظرفیتهای افراد مشمول مجازاتهای جایگزین حبس برای مجازات های آموزشی محور افرادی که به دلایل مختلفی محکوم به جایگزینهای حبس می شوند به احتمال قریب به یقین دارای پتانسیلهای علمی و مهارتی گوناگونی هستند به طور مثال ممکن است آنها دارای تحصیلات دانشگاهی باشند که بتوان از آنها برای برگزاری دوره های مختلف علمی جهت آموزش به سایر مشمولان جایگزینهای حبس یا زندانیان بهره برد یا اینکه دارای مهارت شغلی خاصی مانند جوشکاری ،تراشکاری مهارتهای کار با رایانه و ...