خلاصة:
خطاپذیری دانش بشر، ماهیت مکملسازی و چندتباری بودن دانش نیاز به مطالعات میان¬رشتهای در علومانسانی را ایجاب میکند؛ در این میان، دانش قرآنی با مطالعه در دو شاخه علومقرآنی (به طور خاص) و معارف قرآنی در حوزه مطالعات میانرشتهای قرار میگیرد؛ و از سوی دیگر تربیت و مفاهیم مرتبط با آن در بحث علوم تربیتی در رشتههای دانشگاهی جای میگیرد. در این راستا و با توجه به اهمیت این مطالعات، مقاله حاضر با هدف شناسایی زمینههای پژوهشی در حوزه مطالعات میانرشتهای در دو دانش معارف قرآنی و علومتربیتی تدوین شده است. روش انجام این پژوهش از نظر روششناسی کیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اسنادی انجام شده است. جامعه آماری شامل منابع کتابخانهای و اسناد مرتبط بوده است. برای رسیدن به هدف پژوهش از معیارهای اندازهگیری و وزنهای شناسایی شده توسط فیضی و نقیزاده (1395) استفاده شده است. بدینوسیله محقق با استفاده از این معیارها به بررسی منابع اطلاعاتی هر یک از وزنها در رشتههای علومتربیتی و معارف قرآنی پرداخته است؛ نتایج به دست آمده نشان میدهد علومتربیتی در آموزش غیر رسمی نیاز به پژوهش بیشتری دارد و در دانش قرآنی، میزان پژوهش در شاخه معارف قرآنی بالاتر است. همچنین امکان پژوهش قرآنی در هر سه نوع آموزش وجود دارد، اما در رشته آموزش غیر رسمی بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.
The fallibility of human knowledge, nature of supplementation and hybridity of science necessitate interdisciplinary studies in humanities. Quranic knowledge, studying the two branches of Quranic sciences (in particular) and Quranic teachings, is included in the field of interdisciplinary studies. On the other hand, educational and related concepts in educational sciences are part of academic fields. Hence, given the significance of such studies, this paper has been written with the aim of identifying research areas for interdisciplinary studies in the two fields of Quranic knowledge and educational sciences. This study, which is a library research, has been conducted using the descriptive method. The statistical society of the research comprises library resources and related documents. In order to achieve the objective of the research, measurement criteria and weights identified by Feizi and Naqizadeh have been used. Using these, the researcher has analyzed data sources of each of the weights in the fields of educational sciences and Quranic teachings. Findings show a need for more studies on educational sciences in informal education. Also, in Quranic knowledge, the amount of research is higher in the branch of Quranic teachings. Moreover, Quranic research is possible in all three kinds of education but it has the most weight in informal education.