خلاصة:
از زمان پیروزی انقلاب، گفتمان مسلط غربی تلاش خود در ارائه تصویری دشمنانه از اسلام و در راس آن جمهوری اسلامی را آغاز کرد. امام خمینی که زعامت فکری و عملی انقلاب را در دست داشت برای خنثی کردن این اقدام، عکسالعمل متقابل و بیاعتبار کردن سیاست هراسافکنی غرب علیه اسلام شیعی و ایران را در دستورکار قرار داد و با استفاده از شیوه تصویرسازی یا بازتولید و بازنمایی غرب در قالب دیگری به مثابه دشمن و بیگانه، سیاست خارجی ایران را شکل داد. این نوشتار با کاربست رویکرد مطالعات پسااستعماری به عنوان چارچوب نظری و شیوه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، سعی در شناسایی ابعاد گوناگون این بازنمایی دارد و به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که غرب در گفتمان سیاسی امام خمینی چگونه بازنمایی شده؟ و چه تاثیری بر شکل گیری سیاست خارجی ایران داشته است؟ امام خمینی به ترسیم یک مرز هویتی میان «ما»ی ایرانی و «دیگری» غربی پرداخت و به ترسیم تصویری از غرب اقدام کرد که واجد دالهایی چون امپریالیست، استثمارگر، شیطان، ظالم، مستکبر و طاغوت بود. تصویری که تاکنون تبدیل به نگرش غالب در سیاست خارجی ما شده و نحوه برخورد کنشگران سیاسی را با جهان بیرون شکل داده است.
ملخص الجهاز:
بازنمایی غرب در گفتمان سیاسی امام خمینی و تداوم اثربخشی آن در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مهسا ادیبی ١ - مجید توسلی رکن آبادی ٢ - سید محمدعلی تقوی 3 دریافت : ١٣٩٦/٩/٢٩- پذیرش : ١٣٩٧/٩/٢٦ چکیده از زمان پیروزی انقلاب ، گفتمان مسلط غربی تلاش خود در ارائه تصویری دشمنانه از اسلام و در رأس آن جمهوری اسلامی را آغاز کرد.
این نوشتار با کاربست رویکرد مطالعات پسااستعماری به عنوان چارچوب نظری و شیوه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه ، سعی در شناسایی ابعاد گوناگون این بازنمایی دارد و به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که غرب در گفتمان سیاسی امام خمینی چگونه بازنمایی شده ؟ و چه تاثیری بر شکل گیری سیاست خارجی ایران داشته است ؟ امام خمینی به ترسیم یک مرز هویتی میان «ما»ی ایرانی و «دیگری» غربی پرداخت و به ترسیم تصویری از غرب اقدام کرد که واجد دال هایی چون امپریالیست ، استثمارگر، شیطان ، ظالم ، مستکبر و طاغوت بود.
پژوهش گران به دنبال پاسخ گویی به این پرسش هستند که ؛ غرب به مثابه دیگری در گفتمان سیاسی امام خمینی چگونه بازنمایی شده ؟ و این نحوه بازنمایی چه تأثیری بر شکل گیری سیاست خارجی ایران داشته است ؟ فرضیه این مقاله نشان میدهد که امام خمینی از طریق مکانسیم بازنمایی به ترسیم یک مرز هویتی میان «ما»ی ایرانی و «دیگری» غربی پرداخته و از آن طریق به تولید تصویری از غرب اقدام کرده که واجد دال هایی چون امپریالیست ، استثمارگر، شیطان ، ظالم ، مستکبر، طاغوت و ظلمت است و این نحوه بازنمایی تاکنون در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی تداوم یافته است .