خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره بازیهای ویدئویی فعال بر یادگیری مهارت دارت در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. در این پژوهش نیمهتجربی، 30 کودک دارای اختلال طیف اوتیسم سطح یک شهر اهواز بهصورت هدفمند انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در سه گروه همسان مساوی (تمرین واقعی، تمرین مجازی و گروه کنترل) قرار گرفتند. ابتدا، پیشآزمون پرتاب دارت با انجام 10 کوشش در محیط واقعی بهعمل آمد. سپس افراد گروههای تمرینی به مدت چهار جلسه طی دو هفته و در هر جلسه 30 کوشش (سه بلوک 10 کوششی) در مرحله اکتساب تمرین کردند. پس از آخرین جلسه اکتساب، پسآزمون با اجرای 10 کوشش و 24 ساعت بعد، آزمون یادداری انجام گرفت. سرانجام، 30 دقیقه بعد از آزمون یادداری، آزمون انتقال بهصورت کانتربالانس در هر دو محیط برای هر سه گروه بهعمل آمد. تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمونهای تعقیبی در سطح 05/ 0≥P و با نرمافزار SPSS22 انجام گرفت. نتایج نشان داد که در مرحله اکتساب بین دو گروه تمرینی تفاوت معناداری وجود دارد (01/ 0≥P) و گروه مجازی نسبت به گروه واقعی عملکرد بهتری داشت. همچنین نشان داده شد که در آزمون یادداری و انتقال، گروه مجازی و واقعی نسبت به کنترل عملکرد بهتری داشتند و گروه مجازی نسبت به گروه واقعی دارای پیشرفت بهتری در میانگین نمرات پرتاب دارت بودند. بهطور کلی، نتایج نشان داد که بازیهای ویدئویی فعال سبب بهبود عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم میشود.
ملخص الجهاز:
بهطور کلی، نتایج نشان داد که بازیهای ویدئویی فعال سبب بهبود عملکرد و یادگیری پرتاب دارت در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم میشود.
این بازیها بهطور همزمان ورزش ويدئويی فعال بر يادگيری مهارت پرتاب دارت در کودکان Autism spectrum disorder جسمانی و روانی را با پیوند دادن حرکات فعالیت بدنی به کنترل بازیهای ویدئویی ترکیب میکند، که ممکن است انطباق بیشتری با ورزش داشته باشد )11(.
نتایج نشان داد یک دوره بازیهای ویدئویی فعال بر اکتساب پرتاب دارت در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم تأثیرگذار بود )در پسآزمون، گروه تمرین مجازی بهتر از گروه تمرین واقعی اجرا کردند(.
علاوهبر این، نتایج حاضر نشان داد که یک دوره بازیهای ویدئویی فعال بر اجرای پرتاب دارت در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم تأثیرگذار بود )گروه تمرین مجازی بهتر از سایر گروهها )تمرین واقعی و بدون تمرین( اجرا کرد(.
نتایج نشان داد یک دوره بازیهای ویدئویی فعال بر یادداری پرتاب دارت در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم تأثیرگذار بود )گروه تمرین مجازی بهتر از سایر گروهها در مرحلۀ یادداری اجرا کرد( .
بهطور کلی نتایج نشان داد که بازیهای ویدئویی فعال سبب بهبود عملکرد و یادگیری در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم میشود.
[The Impact of Stroke Remedies on the Development of Motor Skills in Children aged 6-8 years with high-performance autism spectrum disorder (HFA) (In Persian)].
Effects of attentional focus on motor learning in children with autism spectrum disorder.
Effects of exergaming on executive function and motor skills in children with autism spectrum disorder: A pilot study.