ملخص الجهاز:
"به نظر میرسد شما میخواهید بگویید،درست است که در ترکیه مشکلات واقعی وجود ارد که ما در حال مواجه شده با آنها هستیم:مردم رابطهشان را با خانواده قطع کردهاند،به ازدواجهایی که به اجبار ترتیب داده شده تن ندادهاند،شوهر در حال زدن همسرش نیست چون همسری ندارد و همه آنها به طرز وحشتناکی تنها هستند.
چیزهایی مثل ذبح یک گوسفند،که شما غربیها آنها را تصاویر قابل عکسبرداری مینامید و مکان همیشه آناتولی بوده،رک بگویم،من نمیفهمم چرا دیگر انواع فیلمها نمیتواند و یا نباید ساخته شود؟تقریبا نیمی از جمعیت ترکیه در شهرهای بزرگ زندگی میکنند و بزرگترین مشکلات ما آدمهای سنتی و مسائل آنها نیست.
من فکر میکنم که حالا وقتش رسیده است که ما فیلمسازان ترک به همه نشان دهیم که میتوانیم انواع مختلف و متنوعی از کارهای سینمایی به وجود بیاوریم و سینمای ما تنها از کارگردان بینظیری چون یلمازگونی تشکیل شده است.
سال 58 بود که ناگهان فهمیدم که در هیچ جایی چنین فیلمهایی نساختهام و شروع کردم به کارگردانی فیلمنامهای به نام «سفر شبانه»،که مربوط به زندگی یک کارگردان سینماست در همین حین از من دعوت شد تا فیلم «هتل سرزمین مادری»را کارگردان کنم و ساختن «سفر شبانه»به بعد از این فیلم موکول شد.
با وجود اینکه اغلب مطالبی که نویسنده در این کتاب عنوان کرده قبلا توسط پیتر بساس در کتابی به نام پشت لنزهای اسپانیولی:سینمای اسپانیا در دوران رژیم فاشیستی و در دوران دموکراسی(چاپ 5891)مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود اما این محقق جوان انگلیسی تحلیل گیراتری از موضوعات مورد بحث به عمل آورده و اشتباهات بساس را تکرار نکرده است."