خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی انتظارات شغلی دانشجویان جویای کار دانشگاه فردوسی مشهد بود. از آنجا که این دانشجویان همگی در نمایشگاه کار حضور داشتند، دارای مجموعهای از معیارها و انتظارات شغلی بودند. در این پژوهش 352 نفر از این دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی از بین بازدیدکنندگان نمایشگاه انتخاب شدند و به پرسشنامه انتظارات شغلی اقتباسشده از پرسشنامه پمبرتن پاسخ دادند. جهت مقایسه انتظارات شغلی دختران و پسران و نیز مقایسه انتظارات در مقاطع تحصیلی مختلف از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که استقلالطلبی و کارآفرینی در پسران در مقایسه با دختران از اهمیت بالاتری برخوردار بودند اما، در سایر عوامل تفاوت چندانی بین دو گروه مشاهده نشد. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که تخصصگرایی اولین انتظار شغلی دانشجویان بود.
ملخص الجهاز:
بررسی انتظارات شغلی دانشجویان جویای کار دانشگاه فردوسی مشهد Investigating the Job Expectations of Job Seeker Students in Ferdowsi University of Mashhad {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی انتظارات شغلی دانشجویان جویای کار دانشگاه فردوسی مشهد بود.
میانگین، انحراف معیار و واریانس متغیرهای انتظارات شغلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که نتایج جدول 3 نشان میدهد تخصصگرایی با میانگین عددی 208/10 بیشتر از سایر متغیرها مورد انتظار دانشجویان بوده است.
مقایسه انتظارات شغلی دانشجویان دختر و پسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1: برابری واریانس 2: عدم برابری واریانس سطح معنیداری آزمون t برای عامل استقلالطلبی در جدول 4 برابر 066/0 است.
میانگین و انحراف معیار عوامل در بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که در جدول 5 مشاهده میشود بر اساس میانگینهای بهدست آمده اولویتهای انتظارات شغلی در بین دانشجویان دختر بهترتیب عبارتاند از تخصصگرایی 35/10، رقابتپذیری 08/10، تعادل در زندگی 74/9، یادگیری 74/9، عضویت در سازمان 67/9، کارآفرینی و خلاقیت 55/9، استقلالطلبی 54/9 و مدیریت 25/9.
نتایج آزمون توکی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس با اطلاعات نتایج تحلیل واریانس مشاهده میشود که سطح معنیداری برای عوامل رقابتپذیری، استقلالطلبی، مدیریت، تخصصگرایی و کارآفرینی بیشتر از 05/0 میباشد و در نتیجه تفاوت معنیداری بین میانگین این عوامل در بین گروههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد؛ اما برای عوامل تعادل در زندگی، عضویت در سازمان و یادگیری سطح معنیداری کمتر از 05/0 است و درنتیجه حداقل بین دو گروه میتوان اختلاف معنیدار مشاهده نمود.