خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود، با طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه. نمونه پژوهش، 30 نفر دانشآموز بودند که به شیوهی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه ( 15 نفر) قرار داده شدند. برای گروه آزمایش، گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای با توالی هر هفته یک جلسه اجرا، ولی گروه گواه، درمان دریافت نکرد. دو گروه در هنگام شروع و پایان پژوهش با استفاده از پرسشنامه خود ناتوانسازی تحصیلی میگلی، آرون کومار و اردن (1996)، آزمون شدند، دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد؛ گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی موثر است. نتیجه؛ گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خود ناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه موثر است.
ملخص الجهاز:
student, Department of Health Psychology, دانشجوي دکتري، گروه روانشناسي سلامت ، دانشگاه آزاد اسلامي واحدرج Karaj Branch of Islamic Azad University چکيده Abstract This study aimed to examine the effectiveness of هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي گروه درماني مبتني بر پذيرش و group-based acceptance and commitment to decreasing تعهد در کاهش خود ناتوان سازي تحصيلي دانش آموزان پسر مقطع academic self-handicapping among male high school students — this quasi-experimental study followed by متوسطه بود، با طرح پژوهش نيمه تجربي از نوع پيش آزمون - پس آزمون a pretest-posttest design with a control group.
و اين طور به نظر مي رسد که روش هاي بر پايه پذيرش اين مهم را تسريع 1 - Bobo, Whitaker &Strunk 2 - Stewart & De George-Walker 3 - Karner-Huţuleac 4 - Hayes, Pistorello & Levin 5 - Psychological inflexibility 6- Luoma, Bond, Masud & Lillis 7 - acceptance 8 - defusion 9 - contact with present mommen 10 - self as a context 11 - values 12 - commited action 13 - Grégoire, Lachance, Bouffard, & Dionne 14 - Social anxiety 15 -Folke, Parling & Melin 16 - Procrastination 17 -Scent & Boes 18 - Glick & Orsillo 19 - aggression 20 - Swain, Hancock, Hainsworth & Bowman 21 - Livheim 22 - Petts, Duenas & Gaynor 23 - Academic Performance 24 - Burckhardt 25 - Sandoz, Kellum & Wilson 26 - Enoch, & Dixon مي کنند.