خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان کودکان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان اندیمشک بود. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده که از طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه استفادهشده بود. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان دبستانی کلاس سوم تا ششم شهرستان اندیمشک بودند که در سال تحصیلی 97-96 در دبستانهای این شهرستان مشغول تحصیل بودند. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت تصادفی ساده چندمرحلهای بود به این صورت که از میان مدارس ابتدایی سه مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب و از میان دانش آموزان دارای نمره بالاتر از نمره برش در مقیاس اضطراب امتحان کودکان (نمره بالای 70) سی نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در مرحله نهایی آنها بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه 15 نفر گمارده شدند. پیش از اجرای مداخله، هر دو گروه پرسشنامههای اضطراب امتحان مخصوص کودکان را تکمیل کرده و بلافاصله پس از اجرای مداخله نیز پرسشنامههای ذکرشده مجددا توسط آزمودنیهای هر دو گروه تکمیل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد میان گروه آزمایش و گواه پس از اجرای مداخله آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش اضطراب امتحان کودکان ابتدایی شده بود
ملخص الجهاز:
This Peans that the elePentary schools three schools بود به اين صورت که از ميان مدارس ابتدايي سه مدرسه به صورت تصادفي selected randoPly froP aPong students score above انتخاب و از ميان دانش آموزان داراي نمره بالاتر از نمره برش در مقياس the cut score on the scale of test anxiety in children (score above 70) thirty randoPly selected in the final اضطراب امتحان کودکان (نمره بالاي ٧٠) سي نفر به صورت تصادفي stage of randoPly into two groups There were fifteen انتخاب و در مرحله نهايي آن ها به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و people.
اين پژوهش نشان داد ميان گروه آزمايش و گواه پس از اجراي مداخله Therefore, acceptance and coPPitPent therapy based therapy reduced the test anxiety of the priPary school آزمايشي تفاوت معناداري وجود دارد؛ بنابراين درمان مبتني بر پذيرش و children.
کلمات کليدي: Keywords: test anxiety, priPary school children, اضطراب امتحان ، کودکان ابتدايي، درمان مبتني بر پذيرش و تعهد acceptance and coPPitPent therapy نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آذر ٩٧ پذيرش : دي٩٧ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه يکي از عوامل بسيار مهم و اثرگذار در پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان عوامل روان شناختي آن هاست و ازجمله ويژگي هاي روان شناختي مهمي که عملکرد تحصيلي و پيشرفت تحصيلي را تحت تأثير قرار مي دهد، سطح اضطراب دانش آموزان است (ميلر١، ترجمه مهرمحمدي،١٣٩٢، ابدالي، ١٣٩٥).
اين مطالعات نشان داده است که فرايندهاي درماني درمان مبتني بر پذيرش و تعهد موجب کاهش مؤلفه هاي نگراني، اجتناب ، تنيدگي و خطاهاي شناختي در دانش آموزان داراي اضطراب امتحان شده است .
Swain, Hancock, Hainsworth, & BowPan 11 .
Brown, ForPan, Herbert, HoffPan 14 .