خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دستبرتری و دشواری تکلیف بر پهنای موثر هدف و دقت زمانی تکلیف مبادله سرعت- دقت فیتز بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمهتجربی بود. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه دست برتری ادینبورگ، قلم نوری، دستگاه سنجش مبادله سرعت- دقت، لپتاپ، کرنومتر و مترونوم بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان 14 و 15 ساله و نمونه را 20 نفر تشکیل دادند (20=n) که به روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. آزمودنیها به دو گروه 10 نفره راستدست و چپدست تقسیم شدند. هر آزمودنی چهار کوشش 30 ثانیهای تکلیف ضربهزنی دوطرفه به اهداف موردنظر را هماهنگ با صدای مترونوم انجام میداد. کوششها شامل دو تکلیف آسان و دشوار بود که آزمودنی هر تکلیف را با دست برتر و غیربرتر، هماهنگ با صدای مترونوم که با ضرباهنگ 300 هزارم ثانیه تنظیم شده بود، انجام داد. برای تحلیل آماری دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای تکراری در سطح معناداری 05/ 0 استفاده شد. نتایج نشان داد که دستبرتری و دشواری تکلیف بر پهنای موثر هدف تاثیر معناداری ندارد (973/ 0 =p و 611/ 0 =p ). همچنین دستبرتری بر میانگین وقفه زمانی نیز تاثیر نداشت (135/ 0 =p و 785/ 0 =p )، ولی در اندام غیربرتر میانگین وقفه زمانی برای تکلیف دشوار بیش از تکلیف آسان بود (001/ 0 =p ). بهنظر میرسد شرکتکنندگان در تکالیف دشوار با کاهش سرعت حرکت سعی میکنند میزان خطای فضایی را ثابت نگهدارند و سرعت را فدای دقت فضایی میکنند. همچنین خطای زمانی (میانگین وقفه) بیشتر تحت تاثیر دشواری تکلیف است تا دستبرتری.
The aim of this study was to investigate the effect of handedness and task difficulty on effective target width and temporal accuracy of the Fitts’ speed-accuracy tradeoff task. The present study was semi-experimental and the tools used included Edinburgh handedness questionnaire, light pen, speed-accuracy measurement device, laptop, chronometer, and metronome. The statistical population consisted of students aged between 14 and 15. The sample included 20 students who participated in this study by convenience sampling method. They were divided into two groups: left-hand and right-hand (each group 10 subjects). Each participant performed 4 trials (each trial 30 seconds) of dual target tapping task in rhythm with the metronome sound. The trials consisted of two easy and difficult tasks and each subject performed each task with dominant and not-dominant hands in rhythm with the metronome sound set up at 300 milliseconds. For statistical analysis of data, variance analysis with repeated measures was used at the significance level of 0.05. The results showed that in dominant hand, the handedness and difficulty of the task had no significant effect on the effective width of the target (P=0.973, P=0.611). Also, the handedness did not affect the average time lag (P=0.135, P=0.785), but in non-dominant hand, the average time lag was more for the difficult task than the simple task (P=0.001). In difficult tasks, participants seem to be trying to keep the spatial error rate constant by reducing the speed of the movement and to sacrifice speed for the spatial accuracy. Also, the time error (mean lag) is more influenced by the difficulty of the task than the handedness.
ملخص الجهاز:
فیتز دریافت که رابطۀ بین اندازۀ حرکت 4 )A(، پهنای هدف 5 )W( و میانگین زمان حرکت 6 )MT( منتج از این دو، از یک فرمول تبعیت میکند: / دقت speed-accuracy trade off Fitts law Index of Difficulty Amplitude Width Movement Time ارزش عددی / بهعنوان شاخص دشواری) ID( بیان میشود.
پترنل 2 و همکاران) 2017( بیان میکنند هنگامیکه مغز ما تصمیم میگیرد که بدنمان را حرکت دهد، دو عامل اصلی در تعاملاند؛ اول ،مغز با مبادلۀ هزینه- سود 3 ، بین اهمیت سرعت حرکت سریعتر به سمت هدف که با پاداش همراه است و افزایش هزینۀ عضلانی ناشی از سرعت حرکت، مبادله ایجاد میکند؛ دوم، مغز با مبادلۀ سرعت- دقت ،بین اینکه چگونه حرکت دقیق را انجام دهد و زمان لازم برای دستیابی به چنین دقتی، مبادله ایجاد میکند.
استوکل و ویگلت 8 )2012( در پی پاسخگویی به این پرسش که Handedness Grouios Mickevičienė Parish Asai Zuoza Kabbash Stöckel, & Weigelt تمرینات اولیه با دست برتر و غیربرتر در کسب مهارتهای پرتابی مؤثر است، به این نتیجه دست یافتند که تکالیف فضایی که ابتدا با دست غیربرتر تمرین میشوند، بهتر یاد گرفته میشوند، درحالیکه تمرین با دست برتر برای تکالیفی با تولید نیروی بیشتر، کارامدتر است )25(.
تصاويری از نحوه انجام تکاليف سرعت- دقت ساده و دشوار یافتهها یافتهها نشان داد که در پهنای مؤثر هدف) We(، اثر اصلی دشواری تکلیف معنادار نیست؛ بدینمعنا که در پهنای مؤثر اهداف راست و چپ بین دو تکلیف ساده و دشوار، صرفنظر از نوع اندام و دست برتری، تفاوت معناداری وجود ندارد )015/0=2F=0/NOORMAGS268 ،p=0/611، η(.