خلاصة:
ادراک به عنوان یک فرایند شناختی به عوامل مختلفی از محیط وابسته است. انگاشتههای ذهنی کاربر میتواند ادراک، شناخت و رفتار او در محیط را متاثر گرداند. سازماندهی محیط یکی از عوامل مهم در شکلگیری ارتباطات فضایی عناصر است که میتواند عامل مهمی در درک فرد از محیط پیرامون خود باشد. در این پژوهش به بررسی ابعاد مختلف ادراک، که بر اساس دیدگاههای نظریه پردازانی نظیر سیته، کالن، اسمیت و... در چهار دسته شناختی، احساسی، تفسیری و ارزشگذاری تقسیمبندی شده، پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی هندسه فضا به عنوان یکی از عوامل سازماندهنده محیط در ادراک کاربران است. لذا بر اساس آن، فضای باغ ارم شیراز که حاوی دو نوع هندسه منظم و نامنظم است مورد سنجش قرار گرفت. حضور کاربران بصورت مداوم در هر دو هندسه سبب شد تا بسیاری از متغیرهای مداخلهگر زمانی و مکانی حذف گردند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع ترکیبی کمی و کیفی و روش جمع آوری اطلاعات بر اساس برداشتهای میدانی و پرسشنامه و مصاحبه میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد، ادراک بازدیدکنندگان در سه بعد احساسی، تفسیری و ارزش گذاری بین دو هندسه باغ متفاوت است. اما در بعد شناختی تفاوتی گزارش نشده است. همچنین بررسیها نشان میدهد که در هندسه منظم بیشترین درک کاربران از نسبت مقیاس فضایی و میزان خوانایی محیط بوده در حالیکه در هندسه نامنظم عوامل احساسی و تنوع فضا بیشترین تاثیر را بر ادراک داشته است.
Perception is a cognitive process depends on various factors of the environment. The user's mentality can affect his perception, understanding, and behavior in the environment. Organizing the environment is one of the important factors in the formation of spatial communication of elements that can be an important factor in understanding the person from his or her surroundings. In this research, we examine the different dimensions of perception, which are divided into four categories of cognitive, emotional, interpretation, and valuation based on theories of theorists such as Cait, Cullen, Smith, and so on. The purpose of this research is to investigate the geometry of space as one of the environmental organizers in the perception of users. Therefore, the space of Eram Garden of Shiraz, which contains a regular and irregular geometry, was measured. The presence of users continuously in both geometries caused many time and space intervener variables to be eliminated. The research method in this research is a quantitative and qualitative combination and information gathering method based on field observations and questionnaires and interviews. The results of the research show that the perception of visitors is different in three dimensions of emotional, interpretation and valuation between the two garden geometries. But there is no difference in the cognitive dimension. Studies also show that in regular geometry, users have the highest perceptions of the spatial extent and degree of legibility, while in irregular geometry, emotional factors and diversity of space have had the greatest impact on perception.
ملخص الجهاز:
ارزيابي ادراک بصري کاربران ، بر اساس هندسه منظم و نامنظم سازمان دهنده فضا مليحه تقي پور*، علي اکبر حيدري **، محمدحسين جوانمردي *** تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٤/٢١ چکيده ادراک به عنوان يک فرايند شناختي به عوامل مختلفي از محيط وابسته است .
همچنـين مـديري و اسکويي (١٣٩٣) براي تحليل ادراک فضايي عناصر و مولفه هاي به کار رفته در ميدان امام حسين تهران ، از همين ابعاد چهـار گانـه احساسـي ، شناختي ، تفسيري و ارزش گذاري استفاده کرده و فضاهاي مختلف ميدان را از لحاظ ادراک بصري مورد تحليل و ارزيابي قرار داده اند.
جدول ٦ : ميانگين ابعاد ادراک در هندسه منظم و نامنظم باغ (به تصویر صفحه رجوع شود) مليحه تقي پور، علي اکبر حيدري ، محمدحسين جوانمردي با توجه به نتايج به دست آمده ادراک بازديدکنندگان از نظر مادي و احساسي ، تشابهات بسياري با يکديگر داشته ، اما معناي دريافتي و تفسير و ارزيابي آن ها از فضاهاي مختلف با يکديگر متفاوت است .
در ادامه پژوهش با استفاده از نرم افزار spss رابطه تفاوت معناداري بين چهار بعد شناختي ، احساسي ، تفسيري و ارزش گذاري را در هر دو قسمت باغ با هندسه منظم و نامنظم مورد ارزيابي قرار گرفته است .
که در اين پژوهش به بررسي ابعاد مختلف احساسي ، تفسيري ، شناختي و ارزش گذاري در دو هندسه متفاوت باغ پرداخته شده که نتايج را در جداول " ٣، ٤، ٥، ٦ و ٧ " نشان داده شده است .