ملخص الجهاز:
فراهم کردن موقعیتهای گفتوگو و سخنگویی بهواسطه مطرحکردن سؤالات مختلف همزمان با بهکارگیری روشهای نمایشی، ایفای نقش، بحث و گفتوگو، قصهگویی، کتابخوانی، بازیهای کلامی، شعر و سرود و همچنین استفاده از ابزارهایی از قبیل کارتهای تصویری، اسباببازیهای متنوع کلامی، کتابهای قصه، فیلم و غیره همگی در آموزش و گسترش تفکر خلاق و کارآفرینانه در کودکان نقش بسزایی دارند.
با اذعان به این نکته مهم که «تفکر خلاق» جوهره «تفکر کارآفرینانه» است (صمد آقایی، ۱۳۸۹) و دوران کودکی، سالهایی طلایی برای زمینهسازی، شکلگیری و پرورش ویژگیهای کارآفرینانه در کودکان به حساب میآید (رابینز۱ (۱۹۹۷)، کنت۲ (۱۹۹۰)، کوئیب و ورهال۳ (۲۰۰۳)، گیب۴ (۱۹۹۲)، هابر، اسلوف و پراگ۵ (۲۰۱۲))، با ترتیب دادن فعالیتهای خلاق و مشغولیتهای فکری که از طریق مطرح کردن سؤالات مختلف برای کودکان فراهم میشود، آنها گامهای اولیه را در مسیر یادگیری خلاق و کارآفرینانه برمیدارند.
همچنین، مطرح کردن سؤالاتی که پاسخ صحیح یا غلط ندارند، آمادگی کودکان را برای مقابله با مسائل دشوار، پیچیده و موقعیتهای مبهم، که لازمه تفکر کارآفرینانه است، افزایش میدهد.