خلاصة:
هدف از انجام این مطالعه، بررسی وضعیت اختلال در روابط اجتماعی گردشگران با جامعه میزبان و عوامل اجتماعی موثر بر آن است. جامعه آماری شامل شهروندان و گردشگران داخلی است و حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 676 نفر در نظر گرفته شد از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برای انتخاب گردشگران و از نمونهگیری خوشهای برای انتخاب شهروندان استفاده گردید. در این پژوهش ابزار سنجش، پرسشنامه بود و اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ تایید گردید. برای تبیین متغیر اصلی از تحلیل رگرسیون استفاده و در نهایت تحلیل مسیر مدل نهایی ترسیم شد. همچنین به منظور بررسی مدل و نیز روابط بین متغیرهای پیشبینی کننده و سازههای پژوهش و تعیین سهم وزنی ابعاد تشکیل دهنده آن، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که در روابط بین گردشگران با شهروندان، در سازه رابطه اجتماعی، بیشترین میانگین مربوط به بعد شدت 17/44 (100-0) و کمترین به بعد قرینگی 37/35 (100-0) است. در روابط بین شهروندان با گردشگران بیشترین میانگین مربوط به بعد قرینگی رابطه و کمترین مربوط به بعد چگالی بود. در روابط گردشگران با شهروندان اختلال زیاد و بسیار زیاد 8/58 درصد، اختلال بینابین 4/23 درصد و اختلال کم و بسیار کم 7/17 درصد حاصل گردید. در روابط شهروندان با گردشگران اختلال زیاد و بسیار زیاد 7/86 درصد، اختلال بینابین 3/8 درصد و اختلال کم و بسیار کم 5 درصد بود و پیشنهاد به ارتقای اعتماد اجتماعی در مناسبات گردشگر ـ میزبان شده است.
This study investigated the disruptions of social relations among the tourists and the host. The
statistical population included 676 citizens and domestic tourists, each a group of 338. A sample
method, proportionate with the volume, was used to select the tourists. Cluster sampling was
used to select citizens. To explain the main variable, we used regression and path analysis. To
study the model based on the relationship between predictive variables and research structures
and to determine the share of the weight of its construct dimensions, the study used structural
equation modeling. SEM was also used to test the model, which had some variables with
different influences. The results showed that in tourist-host social relations, the maximum was
the intensity dimension, 44.17 (100-0), and the minimum was the symmetry dimension, 35.37
(100-0). In host-tourist relations, the highest mean was the dimensional relationship, and the
lowest was the density dimension. In tourist-host relations, the results showed that 58.8% were
very disturbed, 23.4% were in average disorder, and 17.7% were in a low and a very low
disability. In the host-tourist relations, 86.7% were very disturbed, 8.3% were in average
disorder, and 5% were in a low and a very low disability. Based on the results, a comprehensive
program needed to develop for social trust and to promote its strategies.