خلاصة:
نگارگری ایرانی، باطنی و تا حدودی پنهانی است و برای برداشت مفاهیم آن مطالعه دقیق بیننده را نیاز است. زیرا اشارهای به هدفی والا دارد. در این بین علم نشانه شناسی کمک میکند تا با شناسایی و طبقه بندی نشانههای هر فرهنگی، شناخت عناصر معماری آن امکان پذیر شود تا بتوان با استفاده مجدد آنها به فراخور زمان حال جایگاه ایران را در جهان معاصر معماری تقویت کرد. برای رسیدن به این منظور روش تحقیق، تاریخی- تفسیری و بر مبنای منابع تاریخی و مکتوب است. جمع آوری اطلاعات، اسنادی، ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و روش استدلال، استنتاجی است. مقاله حاضر در صدد است تا با رویکرد نشانه شناسی به مفهوم نشانهها و نمادگرایی نگاره "خسرو در حال گوش کردن به موسیقی باربد" مربوط به دوره صفوی بپردازد. این مطالعه به دستهبندی انواع عناصر به کار رفته در کالبد نگارهی مذکور با توجه به دیدگاه پیرس از نشانه، طبق سه وجه شمایل، نمایه و نمادین میپردازد. به طور مختصر میتوان گفت در وجه شمایلی نشانه، مدلول به طور عینی نشان دهندهی دال بوده، در وجه نمایهای نشانه، مدلول نماد مفهوم ذهنی دال میباشد و در خصوص وجه نمادین نشانه، عناصر با وجه شمایلی به مرور زمان دارای ارزش نمادین شده و به این ترتیب دال را با یک قرارداد به مدلول نسبت میدهیم.
Iranian paining is of an internal and to some extent hidden nature; thus the observer should watch carefully to understand its concepts because it refers to a transcendent goal. In this context, semiotics helps in identification and classification of cultural signs so that the architectural elements of a certain culture are identified and reused according to contemporaneous situations and in this way the status of that culture (in this study, the Iranian one) is improved in modern Architecture scope. To this end, the present research was developed as a historical-interpretive study based on historical and written references and documents. It was a documentary study based on data collection approach. Library method was used from method deductive viewpoint. Also deductive reasoning was employed in the research. Present research aimed to address the meaning of symbols and signs of the painting “Khosro Listening to Barbad’s Music” related to Safavid era. To this end, various elements used in the physical body of the mentioned painting are addressed from Pierce’ view on signs. Peirce’s basic triad are: icons, indices, and symbols. In short , we can say at iconic signs , signified to visually represent the signifier . An index is a sign that shows signifier concept and A symbol is somewhat more complicated. Symbolic sign , arbitrarily defines signifier-signified relationship.
ملخص الجهاز:
بررسي روند نمادگرايي عناصر معماري، در نگاره "خسرو در حال گوش کردن به موسيقي باربد" از منظر نشانه شناسي پيرس 1 متينه السادات وليعهدي 2 جمال الدين سهيلي اين مقاله بر مبناي پايان نامه کارشناسي ارشد خانم مهندس متينه السادات وليعهدي با عنوان "طراحي موزه علوم آسماني و افلاک نما با رويکرد نشانه شناسي دوره ايلخاني"، گروه معماري، دانشکده معماري و شهرسازي، واحد قزوين ، دانشگاه آزاد اسلامي، قزوين ، ايران .
دال چيزي است که ميتوان آن 4 - Ferdinand De Saussure 5 - Charles Sanders Peirce عنوان مقاله : بررسي روند نمادگرايي عناصر معماري، در نگاره "خسرو در حال گوش کردن به موسيقي باربد" از منظر نشانه - شناسي پيرس را ديد، شنيد، بوييد، چشيد و يا لمس کرد.
فرآيند معناسازي، همان 8 -semiotics عنوان مقاله : بررسي روند نمادگرايي عناصر معماري، در نگاره "خسرو در حال گوش کردن به موسيقي باربد" از منظر نشانه - شناسي پيرس ارتباط ميان اين سه عامل است و در پرتو بحث دلالت محقق ميشود (رضويفر و غفاري، ١٣٩٠: ٨).
٣. نگارگري 9 - relationships of similarity 10 - relationships of textual contiguity 11 - laws relationships of 12 - icon 13 - clue 14 - symbol عنوان مقاله : بررسي روند نمادگرايي عناصر معماري، در نگاره "خسرو در حال گوش کردن به موسيقي باربد" از منظر نشانه - شناسي پيرس انسان براي انتقال چيزي که در ذهن خود دارد از گفتار يا نوشتار و يا هماننديهايي از اين دست ، بهره ميبرد.