خلاصة:
تمثیل یعنی تشبیه معقول به محسوس مرکب و در معنی با تشبیه تمثیلی و ارسال المثل معمولاً یکسان و برابر است، چنان که در علم «بیان» هم آمده تمثیل و تشبیه تمثیلی و ارسال المثل را به یک نحو تلقی میکنند، تا آنجا که گفتهاند اساس سبک هندی بر تمثیل است، از سوی دیگر نماد هم از اصطلاحاتی است که با تمثیل ارتباط دارد. قدما در پرداختن به صور خیال به دو شیوه رفتار کردهاند. به این معنی که یا به صورت ناقص وارد این بحث شدهاند و آن را از دیگر صنایع شعری جدا نکردهاند و یا اینکه تنها به جزئیات تقسیم بندی صور خیال به شیوه علمی که هیچ سازگاری با شعر ندارد، پرداختهاند. تحقیق حاضر، درصدد شناخت نمودهای تمثیل و نماد است و این که تمثیل و نماد در شعر سیمین بهبهانی تا چه اندازه و به چه حالتی تأثیر گذاشته است. به نظر می رسد شاعر در تمیثلهای خود از اعضای بدن، عناصر طبیعی و وضعیت زندگی و روحی خود بسیار بهره برده است.
Allegory refers to a rational simile –compound- and lexically synonyms to allegory simile and proverbs that it is considered in rhetoric as allegory simile, allegory and proverb. In other words, some state that the base of Indian style is on the allegory, and symbol is a term associated to allegory. The scholars have studied imaginations in two forms, in fact they have considered it incompletely and didn't attempt to separate it from other elements or they only have studied details of imagination elements scientifically-unlike poem-. The aim of present study is to state allegory and symbol elements and consider them in poems of Simin Behbahani. It seems that poet used natural elements and her lifestyle emotions and body organs in allegories. <strong> </strong>
ملخص الجهاز:
فصل نامۀ تحقيقات تمثيلي در زبان و ادب فارسي دانشگاه آزاد اسلامي ـ واحد بوشهر / شماره سي و چهارم - زمستان ١٣٩٦ - از صفحۀ ٤٦ تا ٦٤ * نگاهي به تمثيل و نماد در شعر سيمين بهبهاني مسعود پاکدل ١، آزاده ستوده 2 ١- استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي ، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامي ، رامهرمز، ايران ٢- دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي ، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامي ، رامهرمز، ايران چکيده تمثيل يعني تشبيه معقول به محسوس مرکب و در معني با تشبيه تمثيلي و ارسال المثل معمولاً يکسان و برابر است ، چنان که در علم «بيان » هم آمده تمثيل و تشبيه تمثيلي و ارسال المثل را به يک نحو تلقي مي کنند، تا آنجا که گفته اند اساس سبک هندي بر تمثيل است ، از سوي ديگر نماد هم از اصطلاحاتي است که با تمثيل ارتباط دارد.
بخصوص در دورة دوم و مجموعه هاي بعديُ بعد اجتماعي شعرها و به دنبال آن محتواي اجتماعي تصويرها بيشتر مي شود، به عنوان نمونه مي توان اشاره کرد که در دورة اوّل و سه مجموعۀ اوّليۀ دفتـرهاي شعرسيمين نمونۀ چنداني براي سمبل نمي توان يافت ، ولي در دورة دوم و بخصوص در مجموعه هاي آخر بيشترين تصوير موجود در شعرها سمبل و بيان سمبوليک و نمادين مي باشد که به دليل توجّه شاعر به مسائل اجتماعي و سياسي جامعه مي باشد.
بخصوص در دورة دوم و مجموعه هاي بعديُ بعد اجتماعي شعرها و به دنبال آن محتواي اجتماعي تصويرها بيشتر مي شود، به عنوان نمونه مي توان اشاره کرد که در دورة اوّل و سه مجموعۀ اوّليۀ دفتـرهاي شعر سيمين نمونۀ چنداني براي نماد نمي توان يافت ، ولي در دورة دوم و به ويژه در مجموعه هاي آخر، بيشترين تصوير موجود در شعرها سمبل و بيان سمبوليک و نمادين مي باشد که به دليل توجّه شاعر به مسائل اجتماعي و سياسي جامعه است .