خلاصة:
قابلیت اتکای اطلاعات و محتوای اطلاعات شرکتها دو شاخص انتقال اطلاعات در سطح گزارشگری سالیانه است. این دو شاخص با کاهش تقارن اطلاعاتی هزینه سرمایه را کاهش میدهد و از این طریق نقشی اساسی در کارایی بازار سرمایه ایفاء مینمایند. بر این اساس این پژوهش با تخمین دو الگو اقدام به بررسی تأثیر انتقال اطلاعات بر اثرگذاری بازده غیرعادی بر راهبرد تجاری شرکتها با استفاده از دادههای مندرج در صورتهای مالی 120 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی 1390 تا 1396 نموده است. روش پژِوهش، ازنظر رویکرد خردگرایانه، از نظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت علی-معلولی است، زیرا بهموجب آن سعی میشود تاثیر چند متغیر بر یک متغیر موردبررسی قرار گیرد و ازنظر زمان اجراء گذشتهنگر، ازنظر منطق اجراء استقرایی، ازنظر ماهیت دادهها کمی، ازنظر استدلال میدانی و ازنظر طول مدتزمان ترکیبی است. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون چند متغیره با استفاده از دادههای ترکیبی و نرمافزار استتا بهره گرفتهشده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بازده غیرعادی بر راهبرد تجاری شرکتها تأثیر مثبت و معناداری دارد و انتقال اطلاعات بر تأثیر بازده غیرعادی بر انتخاب راهبرد تجاری، نقش تعدیلکنندگی منفی دارد.
Reliability of information and information content of companies are two indicators of information transfer at annual reporting level. These two indices reduce the cost of capital by reducing information asymmetry and it plays a key role in the efficiency of the capital market. Accordingly, this study investigates the effect of information transfer on the impact of abnormal returns on corporate strategy by estimating two models using the data presented in the financial statements of 120 companies listed in Tehran Stock Exchange in the period 2011-2017. The research method is rational in terms of practical purpose and causal in nature, because it tries to evaluate the impact of several variables on one variable, and in terms of retrospective execution time, in terms of logical execution, in terms of quantitative logic and in terms of the length of time it is a combination. Multivariate regression models are used to test the hypotheses using pooled data and Stata software. The results indicate that abnormal returns have a positive and significant impact on corporate business strategy and that information transfer has negative moderating effect on the impact of abnormal returns on business strategy choice.