خلاصة:
بازشناسی دیداری واژهها از مهمترین خردهمهارتهای خواندن است که افراد در سالهای آغازین مدرسه کسب میکنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، که پایه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است، در سالهای بعد و همگام با افزایش دانش و تجربیات آنها شکل میگیرد و رشد میکند. شیما نبیفر تلاش کرده است در کتاب زبانشناسی و خواندن این مهارت زبانی و خردهمهارتهای آن را برای پژوهشگرانِ رشتۀ زبانشناسی تبیین کند. نگارنده در این مقاله کتاب یادشده را بررسی و نقد کرده و بعضی از امتیازات و کاستیهای آن را برشمرده است. براساس یافتههای این مطالعه، این کتاب نکات مثبتی نظیر پرداختن به مهارت خواندن و پیشنیازهای شناختی آن با تمرکز بر رشتۀ زبانشناسی را دارد، اما بیتوجهی به بعضی از اصول نگارش و ویرایش، برداشت غلط نویسنده از بعضی از اصطلاحات و مباحث، و بیدقتی در کاربرد بعضی از الفاظ تخصصی از نکات منفی این کتاب است که مانع میشود خوانندههای کتاب در بسیاری از مباحث بتوانند به کُنه مطلب پی ببرند و از مطالب آن کامل بهرهمند شوند.
Visual word recognition is one of the most important sub-skills of reading that people learn during the elementary school years. However, reading comprehension that constitutes the basis of learning all academic and non-academic subjects, and the ultimate goal of reading, gradually could be mastered during the next years along with increase in their knowledge and experience. Linguistics and Reading, written by Shima Nabifar, is a book through which the author has tried to clarify this skill along with its sub-skills. In this paper, this book has been criticized and some of its strengths and weaknesses have been mentioned. Based on the findings of this study, this book has some positive points such as dealing with the reading skill, its sub-skills and cognitive pre-requisites with a focus on linguistics. However, not paying enough attention to some of the principles of writing and editing, the author’s misunderstanding of some of the terms, and carelessness in using some technical terms are among the negative points which could prevent the readers of the book to get the essence of the material and to benefit of it, that much.
ملخص الجهاز:
نقد و تحلیل کتاب زبان شناسی و خواندن مریم دانای طوس * چکیده بازشناسی دیداری واژه ها از مهم ترین خرده مهارت هـای خوانـدن اسـت کـه افـراد در سال های آغازین مدرسه کسب می کنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، کـه پایـه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است ، در سال های بعد و هـم گـام بـا افـزایش دانش و تجربیات آن ها شکل میگیرد و رشد میکند.
١. ٤ کاستیهای صوری کاستیهـای صـوری کتـاب شـامل نسـبت مطالـب اصـلی کتـاب بـه ملحقـات آن ، وجـود اشکال های ویرایشی متعدد شامل اشکالات نگارشی، ایـراد در بعضـی از معـادل گـذاریهـا، وجود حشو، استفاده نکردن از علائم سجاوندی در موارد ضروری، املای نادرست بعضـی از اسامی خارجی، ایراد در شماره گذاری صفحه های کتاب ، اشکالاتی در منبع دهی درون متنـی و فهرست منابع انتهای کتاب ، اشکالاتی در درج بعضـی از پانوشـت هـا، و دادنِ وزن بـیش تـر مطالب کتاب به پیشینۀ نظری و تجربی است که درادامه با ارائۀ مصـداق هـایی بـه شـرح زیـر ارائه میشود.
بـرای نمونـۀ دیگـر، مـیتـوان بـه مطالـب مطرح شده ذیل نظام نوشتاری الفبایی (واج نگار) در صفحۀ ٢٣ و بحث مشکلات پـردازش و نظام های نوشتاری در صفحات ٢٤ و ٢٥ اشاره کرد که حتـی مثـالِ مطـرح شـده بـرای نبـود نشانۀ نوشتاری برای واکه های کوتاه فارسی در پاراگراف نخسـت صـفحۀ ٢٥ هـم از منبعـی دیگر (دانایطوس ١٣٨٤: ١٠٦) و البته بدون ارجاع دهی به منبعِ یادشده آمده است .