خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه سرمایه اجتماعی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در تمام مقاطع در سال تحصیلی 96-95 میباشند که از بین آنها، 382 نفر با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و دادهها جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آنالیز واریانس و آزمون تی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی کل، اعتماد اجتماعی، هنجار اجتماعی، شبکۀ اجتماعی و انگیزۀ پیشرفت با روحیۀ کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد روحیه کارآفرینی و متغیرهای مستقل تحقیق بود. نتایج تحقیق همچنین میانگین نمره دانشجویان را برای روحیۀ کارآفرینی، متوسط رو به بالا ارزیابی نمود (51/66 درصد). نتیجه تحلیل مسیر صورت گرفته نیز نشان داد که متغیر انگیزۀ پیشرفت بهصورت مستقیم 29/0 درصد بر متغیر وابسته تأثیر داشته و همچنین متغیر شبکۀ اجتماعی بیشترین تأثیر را هم بهصورت مستقیم (36/0 درصد) و هم بهصورت غیرمستقیم (40/0 درصد) از طریق متغیر انگیزۀ پیشرفت بر متغیر روحیۀ کارآفرینی داشته است.
the main objective of this research is to examine the impact of social capital and its dimensions and the motivation for advancement on the entrepreneurial spirit of students. The statistical population of the study is all TabrizUniversity students at all levels in the academic year of 1395-1396, from whom 382 students were selected through random sampling and the data were collected. The results showed that there is a positive and significant relationship between total social capital, social trust, social norm, social network and motivation for progress with the entrepreneurial spirit of students. In addition, the results indicated that there was a positive and significant relationship between the dimensions of entrepreneurial spirit and independent variables of research. The result of path analysis also showed that the motive of progress directly influenced the dependent variable by 0.29%. The variable of social trust is 0.14% directly and 0.18 percent have influenced the entrepreneurial spirit through the motive of progress. The social norm variable, as much as 0.15%, has influenced the entrepreneurial spirit of the studied sample. Finally, the social network variable had the most direct effect (0.36%) and indirectly (40.0%) through the variable of the motive of progress on the variable of entrepreneurial spirit.
ملخص الجهاز:
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی کل ، اعتماد اجتماعی، هنجار اجتماعی، شبکۀ اجتماعی و انگیزٔە پیشرفت با روحیۀ کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در این پژوهش نیز با توجه به اهمیت موضوع کارآفرینی، سعی شده است تا مؤثرترین عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی را با تأکید بر انگیزٔە پیشرفت و سـرمایه اجتماعی شناسایی گردند.
بر این اساس ، پژوهش حاضر با هدف سنجش نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه سرمایه اجتماعی و روحیه کارآفرینی انجام شده است .
با نگاهی به پژوهش های انجام شده ، آنچه محرز میباشد، این است که در بیشتر تحقیقات صورت گرفته شده ، به ارتباط دو به دوی متغیرهای تحقیق حاضر اشاره نموده است ، اما پژوهشی که به صورت توامان به بررسی نقش میانی انگیزه پیشرفت در رابطه بین سرمایه اجتماعی و روحیه کارآفرینی انجام شده باشد، دیده نمیشود.
جدول ٥- یافته های توصیفی متغیر انگیزه پیشرفت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل همبستگی متغیر میزان روحیۀ کارآفرینی دانشجویان و متغیرهای مستقل در جدول ٦ ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری نتایج تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی کاملا معنادار و مستقیمی بین روحیۀ کارآفرینی و انگیزٔە پیشرفت و سرمایه اجتماعی و مؤلفه های آن وجود دارد.
یکی دیگر از نتایج تحقیق حاضر، وجود همبستگی معنادار و مستقیم بین انگیزٔە پیشرفت و ابعاد سرمایه اجتماعی با مؤلفه های مربوط به متغیر روحیۀ کارآفرینی یعنی، ریسک پذیری، کانون کنترل ، نیاز به موفقیت ، عملگرایی و چالش طلبی است .