خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و تحمل ابهام دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دوره متوسطه اول مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه کنترل). گروه آزمایش مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را طی سه ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه وسواس هاجسون و راچمن (1980)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گروس و جان (2003) و پرسشنامه تحمل ابهام مکلین (1993) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و تحمل ابهام دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی تاثیر معناداری داشته است (P <0/05). بدین صورت که این درمان توانسته منجر به بهبود تنظیم شناختی هیجان و تحمل ابهام دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی شود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهرهگیری از فنونی همانند کاربرد تکنیکهای ذهنی، مشاهده خود به عنوان زمینه، تکنیکهای گسلش شناختی، تصریح ارزشها و عمل متعهدانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تنظیم شناختی هیجان و تحمل ابهام دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مورد استفاده گیرد.
The present study was conducted to investigate the effectiveness of ACT on the cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty in the students suffering from OCD. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest, control group and two-month follow-up design. The statistical population of the study included the students with OCD in the city of Isfahan in 2017-18. 30 first high school students with OCD were selected through non-random purposive sampling and replaced into experimental and control groups (15 students with OCD in the experimental group and 15 students with OCD in the control group). The experimental group received ten seventy-five-minute ACT sessions during three months. The applied questionnaires in the study included Maudsley’s obsessiion inventory (Hajson and Rachman, 1980) and Cognitive Emotion Regulation questionnaire(Gross, John) and Intolerance of uncertainty questionnaire (Mcline, 1993). The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA by SPSS23 statistical software. the results showed that ACT has significantly influenced the Cognitive Emotion Regulation and Intolerance of uncertainty in the students with OCD (p<0.001) in a way that this therapy was able to lead to the increase of Cognitive Emotion Regulation and Intolerance of uncertainty in the students with OCD. according to the findings of the present study it can be concluded that ACT employing cases such as mental techniques, observing the self as the background, cognitive defusion techniques, stipulating values, and committed action can be used as an efficient therapy to increase the Cognitive Emotion Regulation and Intolerance of uncertainty in the students
ملخص الجهاز:
McCabe, Rowa, Farrell, Young, Swinson & Antony 3.
یکی دیگر از روش های درمانی پرکاربرد برای اختلال وسواس فکری- عملی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد١ است که کارآیی بالینی آن جهت بهبود مولفه های روان شناختی و هیجانی همچون اضطراب و پردازش هیجانی افراد دارای اختلال وسواس فکری و عملی در پژوهش های مختلف نشان داده شده است (مصباح ، حجت خواه و گل محمدیان ، ١٣٩٧؛ زمستانی، قلیزاده و علایی، ١٣٩٧؛ پلگر، تروپنر، دیفن باچر، اسچاد و 2 همکاران ، ٢٠١٨؛ فلجاس -کانترراس و گومز ٣، ٢٠١٨؛ اون ، لی و توهیگ ٤، ٢٠١٨؛ توهیگ ، آبرامویتز، اسمیت ، فابریکنت ، جاکوبی ٥ و همکاران ، ٢٠١٨؛ الینبرگ ، هافمن ، جنسن و فروستهولم ٦، ٢٠١٧؛ توهیگ ، ویلارداگا، لوین و هایز٧، ٢٠١٥؛ توهیگ ، آبراموتیز، بلات ، فابریکنت ٨ و همکاران ، ٢٠١٥).
Twohig, Abramowitz, Smith, Fabricant & Jacoby 6.
بحث و نتیجه گیری یافته اول پژوهش نشانگر آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی تأثیر معناداری داشته است .
یافته دوم پژوهش نیز نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ابهام دانش آموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی تأثیر معناداری داشته است .
همسو با این یافته توهیگ و همکاران (٢٠١٨) و الینبرگ و همکاران (٢٠١٧) در نتایج پژوهش خود نشان دادند که درمان پذیرش و تعهد منجر میتواند منجر به بهبود مولفه های هیجانی و شناختی افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی شود.