خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تفاوت در بارگذاری حافظه فعال را در حالت استراحت و انجام تکلیف از طریق دامنه ریتم تتا در مناطق پیشپیشانی مغز، در کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. ثبت موج تتا در سه حالت چشم بسته (EC)، چشم باز (EO) و انجام تکلیف توجهی برو- نرو (VCPT) در 52 کودک 7 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری (22 دختر و 30 پسر) انجام شد. تشخیص اختلال یادگیری در این کودکان با استفاده از آزمون هوش استنفورد بینه و ارزیابی عملکرد تحصیلی فارسی انجام شد. دادهها از طریق نرمافزار WinEEG ثبت، کمی و در نرمافزار Spss با آزمون t همبسته تحلیل شد. نتایج این مطالعه حاکی از بالاتر بودن دامنه ریتم تتا در حین انجام تکلیف در مقایسه با دو شرایط دیگر ثبت مغزی در نواحی قدامی (Fz) بود. این یافته با دیگر مطالعات این حوزه در افراد سالم همخوان بود و نشان داد، هرچند نقص در حافظه فعال از ویژگیهای شناختی اصلی این گروه است، اما باز هم تلاش شناختی برای نگهداری و پردازش ذهنی اتفاق میافتد. بالابودن معناداری این تفاوت میتواند، دلیلی برای خطاهای توجهی این گروه از کودکان باشد؛ زیرا دامنه بلند ریتم تتا در مناطق پیشانی مغز با ورود اطلاعات نامرتبط به مسیرهای توجهی همراه است.
The goal of the present study is to compare working memory load during spontaneous EEG (Electroencephalogram) with task condition by monitoring theta power in frontal regions of brain, in children with specific learning disorder. Theta recording was done during eyes closed (EC), eyes opened (EO) and task (VCPT) conditions for 52 children with specific learning disorder aged between 7 to 12 years old (22= girls, 30= boys). The learning disorder diagnosis was done by means of stanford binet IQ test, and Persian Academic Achievement test. EEG data was collected and digitized by means of WinEEG software and analyzed in SPSS with paired samples t-test. The results showed significant differences between theta power in VCPT condition with both EC and EO conditions in Fz. This finding is consistent with finding about normal groups. Although working memory deficit is one of core cognitive deficits in this group, but still cognitive efforts happen for mental processing. Strong significance can shows a source for omission errors in this group, because high amplitude of frontal midline theta may happens with the entrance of irrelevant information in attentional pathways.
ملخص الجهاز:
این مطالعه در نظر دارد با توجه به شیوع نقص در حافظه فعال در کودکان دارای اختلال یادگیری» میزان بارگذاری ریتم تتا را در زمان فعالیت توجهی با حالت استراحت (چشم باز و بسته) مقایسه کند تا به این سوّال پاسخ دهد که ایا نقص در حافظه فعال در این کودکان» مانع تلاش شناختی در مقایسه با حالت استراحت میشود یا همچنان این تلاش مشاهده میشود؟ همچنین معناداری بالا میتواندء پاسخی برای منبع خطاهای ناشی از بیدقتی با وجود نداشتن همبود نقصتوجه ارائثه نماید.
نتایج حاصل از اجرای آزمون 1 برای نمونههای جفتشده» نشاندهنده تفاوت معنادار بین میانگین دامنه ریتم تتا در مناطق پیشانی در حالت تکلیف با هر دو حالت استراحت (0>۰/۰۵) بود.
این بارگذاری که همبسته با دامنه ریتم تتا در مناطق پیشانی مغز در نظر گرفته شده» در حالت تکلیف نسبت به حالت چشم باز به مراتب بیشتر از چشم بسته بوده و معناداری قویتری نشان داده است.
جدول ۳- نتایج آزمون 1 همبسته آماره» درجه آزادی سطح معناداری حالت ۷۳1 در مقایسه با ۳:۳ ۶۹ ۵۱ ۹ حالت ۷2۳71 در مقایسه با ۳:0 ۳/۷۲ ۵۱ ۹ممم بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تغییر در بارگذاری حافظه فعال در حین انجام تکلیف توجهی در کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
این يافته در شرایطی حاصل شده که در مسیر انتخاب نمونه افراد دارای ملاکهای اختلال نقصتوجه- بیشفعالی به دقت از گروه نمونه خارج شدهاند و گوین و همکاران (۱۹۹۸) بیان میکنند که بالابودن دامنه ریتم تتا بهصورت قابلتوجه» خود عاملی برای افزایش احتمال خطاهای توجهی خواهد بود.