خلاصة:
آموزشِ منابع انسانی عامل کلیدی در فرایند رشد و توسعه ی فناوری و اقتصادی جوامع است. تأمین سرمایه ی انسانی مستلزم انجام آموزش صحیح می باشد. آموزش صحیح از یک سو قابلیت نیروی انسانی را ارتقاء می بخشد و از سوی دیگر نیروی کار را برای استفاده بهتر از فناوری جدید تولید، مهیا می سازد و به این ترتیب راه رشد و توسعۀ فناوری و اقتصادی را برای کشورها هموار می کند. هدف این مقاله، ارائه ی تصویری از تأثیر آموزش منابع انسانی بر توسعۀ فناوری و اقتصادی جوامع می باشد. از آنجا که تمرکز این مطالعه بررسی سه نظریه سرمایۀ انسانی، همگرایی و نظریۀ تعامل با تغییرات تکنیکی همراه با تطبیق آنان در جوامع مختلف از جمله ایران می باشد لذا با توجه به نوع رویکرد آن، روش توصیفی و مقایسه ای برای این مقاله انتخاب شده است؛ یافته های این مطالعه بیانگر تأثیر معنی دار هر سه نظریه بر توسعه و رشد اقتصادی جوامع توسعه یافته بوده است. همچنین جدی نگرفتن تأثیر آموزش و تربیت نیروی انسانیِ ماهر از مهمترین عوامل پایین بودن سطح رشد توسعۀ فناوری جوامع درحال توسعه است؛ بنابراین شایسته است که با توجه به جمعیتِ روزافزون جوان در جامعه ی ایران و نیاز مبرم کشور به رشد و افزایش تولید، توجه جدی به ارتقاء سطح و کیفیت آموزش صورت گیرد.
The human resources training is a key factor in the process of technology end economic growth and development of societies, The provision of human capital requires the true education. The true education on one hand promote Man’s power features and on the other hand, it provides labor for better use of new technology and it paves the way for countries to growth and develop technology and economically. The purpose of this paper is to Investigation the Impact of human resources training on Technology and economic development of societies. Since the focus of this study is to survey three theories of human capital, theory of convergence and the theory of technical interaction with their adaptation in different societies including Iran. therefore, according to its been chosen for this article; The finding of this study showed the significant effect of all three theories on the development and economic growth of societies. Also, the seriousness of the impact of skilled manpower education and training is of the most important factors in the low level of developing technology in developing countries: therefore, it is worth noting that due to the growing population of the young in developing countries and the urgent need for these countries to grow and increase production, serious attention to the promotion of the level and quality of education
ملخص الجهاز:
امـروزه آمـوزش و پرورش و آموزش عالي نوع مهمي از سرمايه گذاري در منابع انساني است کـه بـا فـراهم کـردن و ارتقاء بخشيدن دانش ، مهارت و نگرشهاي مـورد نيـاز کارکنـان فنـي و مـديريتي و نيـروي کـار آينده به توسعه اقتصادي کمک ميکند؛ به عبارت ديگر، توسعه ي اقتصـادي نيازمنـد حرکتـي بـه سوي علم و فناوري، چه در تدريس و چه در تحقيق دانشـگاهي اسـت و اگـر نظـام آموزشـي بـه جاي توجه زياد به توانايي محض دانش به سوي مهارتهاي حرفه اي و استعدادها سوق داده شود نقش اقتصادي مؤثري ايفا ميکند( مختاريپـور، ١٣٨٢: ١٦ ).
نمودار شماره ١ – ارتباط سرمايه گذاري در آموزش و پرورش و توسعه اقتصادي (به تصویر صفحه مراجعه شود) با ملاحظۀ نمودار فوق ميتوان نتيجه گيري کرد که دانش ، مهارتها و خلاقيت هاي نيروي کار از طريق حضور در نظام آموزشي کسب ميشوند، نرخ بـازده هزينـه هـاي آموزشـي را مـيتـوان در قالب آثار و مزايايي که رشد اقتصادي تسهيل ميکند تصور کرد.
مطالعــه رشــد اقتصــادي شــش کشــور عضــو ســازمان _____________________________________________________ 1- Human capital theory 2 - Productivity Rate همکاري هاي توسعه اقتصادي (OECD) براي يک دوره زماني هفتاد سـاله ( سـالهـاي ١٩٨٤ ـ ١٩١٣ ) نشان ميدهد که دستيابي بيشتر به آموزش توجيه کننده نسبت زيادي از ميزان رشـد بهـره- وري طي اين دوره است (ولف ،٤٥٦:٢٠٠٠) .