خلاصة:
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین دلیلهای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.
روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل آلمان از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2018) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه دلیل حضور و بازگشت دوباره بود که روایی آن مورد تأیید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تأیید شد. از آزمونهای دوجملهای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد دلیلهای حضور فقط با متغیر تمایل به بازگشت دوباره رابطه معناداری داشته و مؤلفههای دلیل قابلیت پیشبینی تمایل به بازگشت دوباره رابطه را دارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه میتوان چنین استنباط نمود که هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تأکید و آن را تقویت نمایند میتوانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.
The spectators like as athletes are the main sports customer’s that their motivation to present in sports Competition is very important. Thus, determining the motivation’s for presence of Iranian spectators in Volleyball World League and its relationship with background, amount and renewed presence was purpose of the present study.The research was descriptive. The populations were all spectators of Iranian spectators in national team in the game against Italy in the World Volleyball League qualifiers series (2014) were present. According to the table krejcie and Morgan were assigned 372 people of spectator’s component sample. The data collection tools were questionnaire motivation’s to presence and renewed presence which their validity was confirmed 8 persons of sports management experts. The reliability index of Cronbach's alpha was confirmed respectively 0.87 and 0.70. Binomial test, Pearson correlation, simple and multiple regressions used to analyze the data. The results showed the presence of motivations have a significant relationship only with willingness variable to renewed present and motivation components have predictive capability willingness to renewed present. According to the results of study it can concluded that whatever managers focus on motivation's factors spectators and it will strengthen they can be expected to increasing context and willingness to renewed spectators.
ملخص الجهاز:
تحلیل دلایل حضور تماشاگران در مسابقات لیگ جهانی والیبال ٢٠١٨ و رابطه آن با سابقه ، مقدار و بازگشت دوباره مهرداد محرم زاده ١، فرهاد فتحی ٢، محمد سیوان نوری 3 تاریخ ارسال : ١٣٩٨/١/١٧ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٣/٢١ چکیده هدف : تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آن هـا در رقابـت هـای ورزشی بسیار مهم است .
از این رو، تعیین دلیل های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه ، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت .
با توجه به پیشرفت چشمگیر والیبال در چند سال اخیر و افزایش تماشاگران علاقه مند به این رشته ورزشی، درک دلیل های مؤثر بر حضور افراد در رویدادهای مربوط به والیبال می - تواند نقش مهمی در نحوه مدیریت ، برنامه ریزی و ارائه خدمات مطلوب داشته باشد.
به همین منظور پژوهش های علمی همه جانبه در ابعاد مختلف این رشته ، ضروری است که باعث شد پژوهشگران در این پژوهش با توجه به وجود این کاستی ابتدا به تعیین دلیل های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال بپردازند و سپس ارتباط این دلیل ها را با سابقه ، مقدار و بازگشت دوباره آن ها بسنجند.
پرسشنامه شامل دو بخش بود؛ در بخش اول عوامل جمعیت شناختی مانند سن ، وضعیت شغل ، سابقه و میزان حضور در بازیها اندازه گیری شد؛ بخش دوم شامل اندازه گیری بازگشت دوباره و انگیزه های تماشاگران بود که دلیل ها عبارت بودند از: سرگرمی، هیجان ، گریز از روزمرگی، زیبایی بازی، علاقه به والیبال ، اجتماعی شدن ، ملی - گرایی، علاقه به تیم و علاقه به بازیکن .