خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برگزاری آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی (سخنرانی) بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک و آزمایشگاه بود. نمونه پژوهش از میان دانشآموزان دختر رشته ریاضی و فیزیک سال سوم مقطع دبیرستان انتخاب و محتوای درسی الکتریسیته در نظر گرفته شده است. نمونه موردنظر از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب و شامل 45 نفر بودند که در قالب سه گروه موردبررسی قرار گرفتند. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه SMQ بوده است. نتایج بهدستآمده از تحلیل نشان داد که بین سه گروه در مؤلفههای انگیزش تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین اغلب مؤلفههای انگیزش در گروه آزمایشگاه مجازی بیشتر از دو گروه آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی است.
Abstract: The present research aim is to investigate the effect of holding the virtual laboratory, real laboratory, and education by the conventional method (lecture) on students' motivation in physics and laboratory lessons. The research sample has been selected among girl students of mathematics and physics branch in the third year of high school curriculum choice and syllabus of the electricity has been considered. The considered sample was selected through the random sampling and consisted of 45 persons that were investigated in the form of three groups. The present research design is of quasi-experimental type. The instrument of data collection has been SMQ4 questionnaire. The obtained results of analysis showed that there is a significant difference among three groups in components of motivation and average of most components of motivation is more in the group of virtual laboratory than two groups of the real laboratory and education by the traditional method. Keywords: motivation, virtual laboratory, real laboratory, the computerized simulation
ملخص الجهاز:
نتايج به دست آمده از تحليل نشان داد که بين سه گروه در مؤلفه هاي انگيزش تفاوت معناداري وجود دارد و ميانگين اغلب مؤلفه هاي انگيزش در گروه آزمايشگاه مجازي بيشتر از دو گروه آزمايشگاه واقعي و آموزش به روش سنتي است .
پژوهش ها نشان داده است که انگيزش يادگيري علوم به شدت با پيشرفت تحصيلي و انتخاب موقعيت هاي شغلي در اين حيطه مرتبط است (زير و همکاران ، 5 ٢٠١٣)؛ بنابراين در مطالعه حاضر به بررسي تأثير برگزاري آزمايشگاه مجازي ، آزمايشگاه واقعي و آموزش به روش سنتي (سخنراني ) بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان در درس فيزيک و آزمايشگاه پرداخته شده است .
تحليل داده ها در قسمت توصيفي پس از کنترل پيش آزمون هر يک از اين مؤلفه ها نشان داد که گروه آزمايشي که به صورت آزمايشگاه مجازي موردمطالعه قرار گرفتند، ميانگين بالاتري در پس آزمون خرده مقياس هاي پرسشنامه انگيزش تحصيلي کسب کردند (جدول ١).
اين نتايج نشان حاکي از آن است که ميانگين نمره هاي مؤلفه هاي انگيزش تحصيلي در بين دو گروه آزمايش و گروه کنترل با ثابت نگه داشتن اثر عامل پيش آزمون تفاوت معنيداري (٠/٠٥ < P) با يکديگر دارند.
Gibson, Aldrich & Prensky 5.
نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان داد که بين سه گروهي که موردبررسي قرار گرفتند در مؤلفه هاي انگيزش تفاوت معناداري وجود دارد و ميانگين اغلب مؤلفه هاي انگيزش در گروه آزمايشگاه مجازي بيشتر از دو گروه آزمايشگاه واقعي و آموزش به روش سنتي است .
BozKurt & Ilik منابع Altun, E.