خلاصة:
متون تخصصی به متونی اطلاق میشود که در آنها مفاهیم انتزاعی در قالب ایدههای جدید مطرح، دستهبندی، مقایسه و تحلیل میشوند که همین امر موجب پیچیدگی درک این متون در مقایسه با سایر آثار میگردد. یکی از استراتژیهای مؤثر بر طبقهبندی اطلاعات در حین مطالعه سازمان دهنده شناختی نام دارد. در مطالعهی پیش رو یکی از انواع سازمان دهندههای شناختی، تحت عنوان روش رئوس مطلب و شیوه متن-محور با هدف تعیین اثرگذاری هر یک بر درک متون تخصصی در زبان دوم مورد مقایسه قرار گرفتند. در هدفی دیگر، هوش فضایی و هوش کلامی بهعنوان عامل پیشبینی کننده میانجی مطالعه شدند. هفتادویک زبانآموز در سه کلاس در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه شیراز با روش نمونهگیری در دسترس و یکجا انتخاب و هر کلاس بهصورت تصادفی و یکسان به دو گروه متن-محور و استراتژی-محور تقسیم شد. ابزار پژوهش مشتمل بر آزمون تعیین سطح، متن تخصصی با موضوعیت اختلالات خواب سیستماتیک، بسته آموزشی رئوس مطلب، آزمون چهارگزینهای درک مطلب و آزمونهای سنجش هوش فضایی و هوش کلامی بود. نتایج به شرح زیر است: 1) روش رئوس مطلب در مقایسه با متن-محور بهطور معناداری از اثرگذاری بیشتری در درک مطلب برخوردار بود، 2) هوش دیداری بهعنوان عامل پیشبینی کننده درک مطلب در روش رئوس مطلب شناخته شد و 3) هوش کلامی عملکرد هیچیک از دو گروه را پیشبینی نکرد.
The present study sought to find if reading comprehension can be enhanced through the employment of cognitive organizers in comparison to text-only condition. It further investigated whether visual and verbal intelligences can predict learners’ performance on different types of input modes. A total of 71 English as foreign language undergraduates (both male and female) at two state-run universities in Iran took part in the present research. Three sets of instruments were employed: (1) an actual TOEFL (ETS, 2004), (2) cognitive organizers package (Katayama & Robinson, 2000), and (3) the multiple intelligence inventory (Mckenzie, 1999). Each participating intact class was randomly divided into two groups of text-only (receiving a text twice) and cognitive organizers (receiving the outline of the text). The results showed that (a) outlines (input type) significantly enhanced reading comprehension in comparison to text-only condition, (b) visual intelligence was the significant predicator of outline group’s performance, and (c) verbal intelligence predicted neither of text-only and outline groups’ performance.
ملخص الجهاز:
بررسي اثرگذاري تکنيک درون متني رئوس مطلب بر درک متون تخصصي و نقش پيش بيني کنندگي هوش کلامي و فضايي شعله مرادي ١، شيما قهاري 2 فناوري آموزش و يادگيري سال سوم ، شماره ١١، تابستان ٩٦، ص ٥٩ تا ٧٧ تاريخ دريافت : ٩٧/٠٥/٢٩ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٧/٢١ چکيده متون تخصصي به متوني اطلاق ميشود که در آن ها مفاهيم انتزاعي در قالب ايده هاي جديد مطرح ، دسته بندي، مقايسه و تحليل ميشوند که همين امر موجب پيچيدگي درک اين متون در مقايسه با ساير آثار ميگردد.
در مطالعه ي پيش رو يکي از انواع سازمان دهنده هاي شناختي، تحت عنوان روش رئوس مطلب و شيوه متن - محور با هدف تعيين اثرگذاري هر يک بر درک متون تخصصي در زبان دوم مورد مقايسه قرار گرفتند.
در هدفي ديگر، دو متغير هوش ديداري/فضايي ١ و هوش کلامي ٢ زبان آموزان به عنوان عامل احتمالي پيش بيني کننده هر يک از دو شيوه ي سازمان دهنده ي شناختي و متن -محور موردبررسي واقع شده است .
لذا فرضيه هاي اين تحقيق به شرح زير ميباشند: فرضيه ١) تأثير روش رئوس مطلب در درک متون تخصصي در زبان دوم به طور معناداري از شيوه متن -محور بيشتر است .
The effects of expert-generated versus student-generated cognitive organizers on the reading comprehension of students with learning disabilities.