خلاصة:
خداوند حکیم هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمیدهد و اگر بین همه زبانها زبان عربی را برای قرآن انتخاب کرده، حتما دلیلی برای این کار داشته است.برای اینکه متوجه آن دلیل شویم، به این نکات توجه کنید:۱. در عالم الفاظ، برای هر معنا یک لفظ انتخاب میشود.۲. این الفاظ خود دارای زیبایی در بیان هستند.۳. زبانی که تعداد الفاظ بیشتری دارد، از قوت و غنای بیشتری برخوردار خواهد بود، چرا که واقعیتهای بیشتری را کشف کرده و برای همین است که دامنه لغات گستردهتری دارد.۴. واقعیتهای خارجی و موجودات مادی حالات، مکانها، و زمانهای متفاوتی دارند که هرکدام میتواند در انتخاب لفظ مستقل تاثیر داشته باشد. در بعضی زبانها برای تکتک حالات، زمانها و مکانهای یک موضوع یا شیء خارجی، لفظی وجود دارد، در حالیکه متاسفانه در اکثر زبانهای دنیا حالات متفاوت اشیا در تغییر نام و لفظ آنها تاثیری ندارد. بنابراین، گوناگون بودن اسم یک شیء در حالات متفاوتش، نوعی غنای ادبی و لغتی به آن زبان میبخشد. بنابراین، زبان عربی ویژگیهایی مانند غنای لفظی و محتوایی و نزدیک شدن به معنای مطلوب، دوری کردن از گفتار حشو، و رساندن معنای زیاد با عبارت کوتاه را در خود گنجانده است.
ملخص الجهاز:
خداوند حکیم هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمیدهد و اگر بین همه زبانها زبان عربی را برای قرآن انتخاب کرده، حتماً دلیلی برای این کار داشته است.
چکیده مقدمهمردم مسلمان ایران نیز در کنار دیگر ملتها و حتی پیشاپیش آنها قدمهای مؤثری در آموختن زبان عربی برداشتند تا جایی که بیشتر کتابهای صرف و نحو از تألیفات دانشمندان مسلمان ایرانی است.
امروزه زبان عربی یکی از چند زبان زنده دنیاست که میلیونها انسان بدان سخن میگویند و در کنفرانسهای جهانی نیز از جمله چهار زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و عربی است که در سخنرانیها و گفتوگوها بدین زبانها ترجمه همزمان میشوند.
زبان عربی تنها زبانی است که میتوان برای آن صفت قائل شد.
طبیعت زبان این است که بر اثر مرور زمان دستخوش تغییر میشود، اما برای زبان عربی یک وضعیت خاص پیش آمد که آن را از زبانهای دیگر جدا کرد و مسیرش را از حرکت طبیعی خود خارج ساخت.
• به آسانی قدرت تبیین معانی و مفاهیم درونی فرد را دارد و این بهطور خاص در ادبیات این زبان، بهویژه ادبیات شعری آن، ملاحظه میشود؛ به گونهای که زبان عربی توانسته است نقش عمدهای در اظهار عواطف درونی و بیان آنها داشته باشد.
۲. از حضرت رسول اکرم(ص) نقل شده است: «من عرب را به خاطر سه چیز دوست دارم: اول اینکه خودم عرب هستم، دوم اینکه قرآن عربی است و سوم اینکه زبان اهل بهشت عربی است (طبرسی، ۱۴۰۸، ج ۲: ۲۰۶).
۴همچنین، گفته میشود وزرای حضرت مهدی(عج) با آنکه همه از غیرعرب خواهند بود، به زبان عربی سخن خواهند گفت (ابن عربی، باب ۳۶۶).